Önismeret, szabadság.

"Az, aki ismeri önmagát, édes;
már maga, a jelenléte is olyan, mint a méz."
(Osho: Metafizika)




lap tetejére

A tudat evolúciója

Sokat használtam a "tudat" és a "tudatos" szavakat. Rossz emberek visszautasítják gonoszságuk tudatát. A fejlődés jele önnön lustaságunk tudata. Az emberek nincsenek tudatában saját vallásos világnézetüknek, s fejlődésük során szükséges, hogy fölismerjék saját hitüket és elfogultságra való hajlamukat. A zárójelezés és a figyelem révén fokozottan tudatunkba fogadjuk szeretteinket és a világot. Az önfegyelemnek lényeges része a felelősség és a választás tudatosulása. így eljutottunk oda, ahol a lelki fejlődést a tudat evolúciójaként határozhatjuk meg. Még mindig magyarázatra szorul azonban az a kérdés, hogy a tudatalatti miképpen jut mindama tudás birtokába, amelyet tuda tosan nem sajátítottunk el. Ez a kérdés ismét annyira alapvető, hogy a tudomány nem ad rá választ. Ismét csak feltételezésekkel élhetünk. S ismét hiába keresek jobb hipotézist annál, hogy léte zik Isten, aki annyira közel áll hozzánk, hogy részünket képezi. Aki a kegy helyét keresi, magába tekintsen. Ha a magamagáénál nagyobb bölcsességre vágyik, azt is magában lelheti föl. Mind ebből az következik, hogy Isten és az ember átfedése azonos a tudatos és a tudattalan átfedésével. Egyszerűbben kifejezve: Isten a tudatalatti. Isten belül van. Mi Isten része vagyunk mindenkor. Isten mindig velünk volt, van és lesz. Hogyan lehetséges ez? Ha az olvasót megbotránkoztatja az az elképzelés, mely szerint Isten és a tudatalatti egy és ugyanaz, hadd emlékeztessem arra, hogy ez nagyjából megfelel a minden kiben jelen lévő Szentlélekről alkotott keresztény elképzelésnek. 128 Úgy kell elképzelnünk, mint valami hatalmas rizómát, óriási, kiterjedt gyökértörzset, amelyből csak a tudat apró növénykéje emelkedik ki láthatóan. Ezért a hasonlatért Jungnak tartozom köszönettel, aki magát "a végtelen istenség egy szilánkjának" nevezvén a következőket írta: "Mindig olyannak éreztem az életet, mint egy növényt, amely a gyökértörzséből él Tulajdonképpeni élete láthatatlan, a rizóma mélyén rejlik. Mindaz, ami a talaj fölött látható, csak egy nyáron át tart. Azután elhervad -efemer jelenség. Ha az ember az élet és a kultúrák véghetetlen kialakulására és elmúlására gondol, az abszolút semmiség gondolata tölti el; én azonban sohasem szűntem meg azt érezni, hogy az örök változás alatt él és megmarad valami. Amit látunk: a virág, az pedig mulandó. A rizóma megmarad. "* Jung maga sohasem jutott el addig a kijelentésig, hogy Isten a tudatalattiban létezik, bár írásai kétségkívül ebbe az irányba mutatnak. Ehelyett a tudatalattit két részre osztotta: az egyéni, személyes tudattalanra és a közös tudattalanra, ti. az emberiség közös tudattalanjára. Az én nézetem szerint a közös tudattalan Is- ten, a tudat az ember, az egyéni tudattalan pedig a kettő átfedése. Éppen ezért elkerülhetetlen, hogy a kettő harcának színtere legyen, az isteni és az emberi akarat harca itt folyjon. Az imént a tudattalant jónak és szeretettel telinek neveztem. így is hiszem. De az álmok nemcsak a bölcsesség üzeneteit közvetítik, hanem konfliktusról is beszámolnak, nem csupán a megújulást hozhatják, lehetnek kellemetlen, szorongásos rémálmok is. Ezért hajlik arra a legtöbb szakember, hogy az elmebetegségek színhelyének a tudatalattit tekintse, a szimptómákat pedig egyfajta démonoknak, amelyek a mocsárból felütik fejüket. Én az ellenkező véleményen vagyok. Véleményem szerint a pszichopatológia a tudat *Carl Gustav Jung: Emlékek, álmok, gondolatok. Ford. Kovács Vera. Bp., Európa Könyvkiadó, 1987. 16. 231
ban helyezkedik el, s az elme megbetegedései a tudat rendellenességei. Azért betegszünk meg, mert tudatunk ellenáll tudatalattink bölcsességének. Éppen a tudat rendellenessége az, ami szembeállítja a tudattalannal, amely nem akar mást, mint meggyógyítani a tudatot. Más szavakkal kifejezve: az elme akkor betegszik meg, amikor akarata lényeges mértékben elüt Isten akaratától, amely egyben saját tudatalatti akarata is. Megállapítottam, hogy a lelki fejlődés végső célja Isten állapotának elérése. Az előbb elmondottakból következik tehát, hogy a célt a tudatalattival való azonosulásként is meghatározhatjuk. Azt jelenti-e ez, hogy a tudatnak egybe kell mosódnia a tudattalannal, hogy az utóbbin kívül ne is létezzen más? Aligha. Most érkezünk el az egész értelméhez. A lényeg az: úgy válni Istenné, hogy közben megőrizzük tudatunkat. Ha a gyökértörzsből kibúvó tudat, lévén a gyökértörzs Isten, maga is Istenné lehet, akkor Isten az élet egy új formáját veszi föl. Ez az élet értelme. Azért születünk, hogy tudatos egyénként Isten életének új formájává lehessünk. Lényünkben a tudat parancsol, hoz döntéseket és utasít a cselekvésre. Ha teljesen tudattalanná válnánk, valóban olyanok lennénk, mint a ma született csecsemő, aki egy az Istennel, de képtelen arra, hogy bármilyen cselekedettel éreztesse a világban Is- ten létezését. Mint említettem volt, a buddhista és hindu misztikus teológusok némelyike olyan regresszív elveket vall, melyek szerint az egyéniség határait nélkülöző csecsemő a nirvánához hasonlatos, s a nirvána elérése nem más, mint a méhbe való viszszatérés. A legtöbb misztikus és az itt kifejtett teológia ennek pontosan az ellenkezőjét állítja. Nem az én föladása, a csecsemő tudattalan állapota a cél. Ellenkezőleg, egészséges ént kell fejleszteni, amely aztán Isten énjévé válhat. Ha két lábon járó, befolyásos felnőtt emberek saját, érett akaratukat azonosítani tudják Is- ten akaratával, Isten a mi tudatos énünk révén öltheti föl létezésének új formáját. így válhatunk mi Isten cselekvő részévé, úgyszólván karjává. S amennyiben Isten akaratának megfelelően tudjuk a világot befolyásolni, Isten kegyének cselekvő részévé is vá 128 lünk. A kegy egyik formájává leszünk így, s Isten nevében munkálkodhatunk a világban, szeretetet teremtve ott, ahol nem volt addig szeretet, a tudatosság általunk megélt szintjére vonva embertársainkat, így segítve elő az emberi fejlődést.

  • A hatalom természete

  •  

    sery68 - Főoldal.