
Kathy esete
Kathynél ijedtebb embert nem ismertem. Amikor először léptem
be a szobájába, a földön ült a sarokban, és dünnyögött valamit,
ami lehetett ének is, mondóka is. Amikor meglátott az ajtóban,
szeme tágra nyílt a rémülettől. Sírt és még inkább a sarokba fészkelődve
a falhoz préselte magát, mintha azt remélné, hogy a falon
keresztül eltűnhet. Azt mondtam: "Kathy, én pszichiáter vagyok.
Nem akarom bántani." Egy székre ültem, távol Kathy sarkától,
és vártam. Még egy percig a falhoz préselte magát, aztán
valamennyire fölengedett, és vigasztalhatatlan zokogásba kezdett.
Egy idő után abbahagyta a sírást, és ismét dünnyögni kezdett.
Megkérdeztem, mi baj van. "Meg fogok halni" - mondta, alig
tartva szünetet furcsa énekében. Többet nem közölt velem. Körülbelül
minden öt percben abbahagyta dünnyögő énekét, nyöszörgött
néhány pillanatig, aztán folytatta. Bármilyen kérdést tet
163
tem föl, azt válaszolta: "Meg fogok halni." Úgy gondoltam, azt hiszi,
hogy énekével elriaszthatja a halált, s távol tarthatja a veszélyt,
hogy elalszik.
Férjétől, egy Howard nevű fiatal rendőrtől tettem szert némi
információra. Kathy húszéves volt. Két éve voltak házasok. Házasságuk
problémamentes volt. Kathy közel állt szüleihez, soha
nem szoailt pszichiátriai kezelésre. Állapota férjét meglepetésként
érte, aznap reggel még nem volt semmi baja, ő vitte be a
férjét a munkahelyére. Két órával később Kathy nővére felhívta
Howardot. Meglátogatta húgát, és már ebben az állapotban találta.
Beszállították a kórházba. Nem, mondták, nem viselkedett furcsán
a közelmúltban. Azazhogy mégis: az elmúlt talán négy hónapban
nem szívesen ment emberek közé. Ezért Howard intézte
a bevásárlásokat, míg Kathy a kocsiban várakozott. Ugyancsak
félt attól, hogy egyedül marad. Sokat imádkozott, de mindig so:
kat imádkozott, amióta csak férje ismeri. Nagyon vallásos családból
származik. Érdekes, hogy a házasság megkötése után többet
nem ment misére, amit férje nem is bánt. Egészsége? Kiváló. So-
ha nem volt kórházban. Egyszer elájult egy esküvőn, sok éve.
Fogamzásgátlás? Tablettát szedett. Illetve, álljunk csak meg egy
pillanatra, talán egy hónapja közölte férjével, hogy abbahagyja.
Valamit olvasott arról, hogy veszélyes dolog. Férje nem tulajdonított
az esetnek különösebb jelentőséget.
Sok nyugtatót és altatót adtam Kathynek, hogy éjszaka aludni
tudjon, de a következő két napban viselkedése semmi változást
nem mutatott: állandóan énekelt, semmit nem közölt, kivéve hogy
azonnal meg fog halni, és továbbra is teljesen meg volt rémülve
Végre a negyedik napon intravénás szódium-amytál injekciót ad-
tam neki. "Ez az injekció - mondtam - el fogja álmosítani, de
nem fog tőle elaludni. Meghalni sem fog tőle, de az éneklést abba
fogja hagyni. Pihentnek érzi majd magát, és képes lesz arra,
hogy beszélgessen velem. Szeretném, ha elmondaná, hogy mi történt
aznap reggel, amikor kórházba szállították."
- Semmi sem történt.
- Bevitte a férjét a munkahelyére?
128
- Igen. Aztán hazamentem, s éreztem, hogy meg fogok halni.
- Ugyanúgy vezetett haza, mint minden reggel, miután férjét
elvitte a munkahelyére?
Kathy énekelni kezdett.
- Ne énekeljen, Kathy. Nincsen semmi baj. Nyugodtnak érzi
magát. Aznap reggel nem a rendes úton ment haza, igaz? Mondja
el, mi történt.
- Más útvonalon mentem haza.
- Miért?
- Útba ejtettem Bili házát.
- Ki az a Bili?
Kathy ismét énekelni kezdett.
- Bill a barátja?
- Az volt. Mielőtt férjhez mentem.
- Hiányzik Bili, ugye?
Kathy nyöszörgött: - Ó Istenem, meg fogok halni.
- Találkozott aznap reggel Bill-lel?
- Nem.
- De szeretett volna?
- Meg fogok halni!
- Úgy érzi, hogy Isten meg fogja büntetni, amiért látni akarta
Bilit?
- Igen.
- Ezért hiszi azt, hogy meg fog halni?
- Igen - válaszolta Kathy, és ismét énekelni kezdett.
Végül azt mondtam neki: "Kathy, maga azt hiszi, hogy meg fog
halni, mert azt képzeli, hogy ismeri Isten gondolatait. De téved.
Nem ismeri Isten gondolatait. Csak annyit tud, amennyit mondtak
magának Istenről, s ennek nagy része nem igaz. Én sem tudok
mindent Istenről, de többet tudok, mint maga vagy azok,
akik magának beszéltek róla. Például naponta találkozom olyan
férfiakkal és nőkkel, akikben fölmerül a hűtlenség gondolata, és
Isten nem bünteti meg őket. Tudom, mert újra és újra felkeresnek,
hogy beszéljenek velem. És boldogabbá lesznek, ahogyan
maga is boldogabb lesz. Együtt fogunk dolgozni. Meg fogja ta
165
nulni, hogy maga nem rossz ember. Meg fogja ismerni az igazságot
önmagáról és Istenről, és boldogabb lesz önmagával is és
az élettel is. Most el fog aludni, s amikor fölébred, nem fog attól
félni, hogy meghal. S amikor holnap reggel találkozunk, beszélgetni
fogunk Istenről és magáról."
Reggelre Kathy állapota javulást mutatott. Még mindig ijedt
volt, még nem volt biztos benne, hogy nem fog meghalni, de
már abban sem volt bizonyos, hogy mindenképpen meghal. Lassanként,
hosszú beszélgetések során fény derült történetére. A
gimnázium utolsó évében lefeküdt Howarddal. A férfi feleségül
akarta venni, s Kathy ebbe beleegyezett. Két héttel később, egy
barátnője esküvőjén úgy érezte, hogy nem akar férjhez menni, és
elájult. Attól kezdve nem volt biztos benne, hogy szereti-e Howardot.
Ugyanakkor úgy érezte, hogy most már hozzá kell mennie,
mert már abban is vétkezett, hogy házasság előtt szexuális"
kapcsolatra lépett vele, s vétkét csak tetézné, ha ezek után kapcsolatuk
nem nyerné el az anyaszentegyház szentségét. Gyermeket
azonban nem akart, legalábbis addig nem, míg nem bizonyosodik
meg arról, szereti-e Howardot. Ezért fogamzásgátló
tablettát kezdett szedni - újabb bűn katolikus világában. Nem érzett
magában erőt, hogy meggyónja bűneit; az esküvő után nem
járt többé templomba. Kathy élvezte a nemi érintkezést férjével,
aki azonban az esküvő után szinte azonnal megszűnt vágyódni
felesége után, de eszményi kenyérkeresőnek bizonyult, ajándékokat
vásárolt Kathynek, megkülönböztetett tisztelettel bánt vele,
túlórázott, nem engedte, hogy munkát vállaljon. Az asszonynak
azonban szinte könyörögnie kellett, hogy férje érvényesítse
férfiúi jogait, s a kéthetenkénti közösülés volt az egyetlen esemény
a fiatalasszony rettenetesen unalmas életében. A válás gondolata
ki volt zárva: katolikus számára elképzelhetetlen bűn a
válás.
Akarata ellenére fantaziálni kezdett a házasságtörésről. Úgy gondolta,
elűzheti magától a gonoszt, ha többet imádkozik, s így min-
den órában öt percet imádkozott. Howard ezt észrevette, és kigúnyolta.
Akkor úgy döntött, hogy nap közben, míg férje munká
128 166
ban van, többet fog imádkozni, így pótolandó az estéket, amikor
férje otthon volt, s Kathy nem imádkozhatott. Most már minden
félórában imádkozott öt percet, kétszeres sebességgel hadarva
a szavakat. Mindeme ájtatossága ellenére egyre többet és egyre
gyakrabban fantaziált a paráználkodásról. Ahányszor emberek
között volt, a férfiakat nézte. Ettől még rosszabbul érezte magát.
Nem akart emberek közé menni Howard nélkül, később már vele
együtt sem. Arra gondolt, ismét templomba kellene járnia, de
tudta, hogy vétkezne, ha nem gyónna meg mindent a papnak,
erre pedig nem érezte képesnek magát. Még gyorsabban imádkozott.
Imádkozásának meggyorsítására kidolgozott egy rendszert,
amelyben egyetlen, énekelve kiejtett szótag egy egész imát
jelképezett. így alakult ki hadaró, dünnyögő éneke. Mire rendszerét
tökélyre vitte, öt perc leforgása alatt ezer imát tudott elmondani.
Amíg a rendszer kidolgozásán fáradozott, vágyálmai
mintha elcsitultak volna, de amint kidolgozta imádsága rendszerét,
ismét visszatértek. Arra gondolt, hogy vágyálmait valóra váltja.
Eszébe jutott Bili, régi barátja. Gondolt arra is, hogy délutánonként
bárokba járhatna. Attól való félelmében, hogy ezt valóban
meg is teszi, abbahagyta a fogamzásgátló szedését, hátha teherbe
esik, s akkor megszabadul vágyaitól. Ám vágya egyre erősödött.
Egy délután azon kapta magát, hogy maszturbál. Megrémült:
ez talán a legnagyobb bűn, amit csak elkövethet. Beállt a
hideg zuhany alá; ez segített valamit. Másnap azonban minden
újrakezdődött.
Az utolsó napon aztán megadta magát. Miután férjét kitette
munkahelyén, Bili házához hajtott, és közvetlenül a ház előtt
parkolt. Várt, de nem történt semmi. Kiszállt az autóból, és csábító
pózban nekitámaszkodott. Magában azon könyörgött, hogy
Bili vegye észre. Semmi sem történt. Akkor azon kezdett könyörögni,
hogy bárki vegye már észre. Magában könyörgött, hogy
valaki tegye magáévá, Babilon cédájának nevezte magát, s könyörgött
Istenhez, hogy ölje meg, mert meg akar halni. Autójába
ugrott, és hazahajtott. Otthon elővett egy borotvapengét, és el
akarta vágni csuklóján az ereket, de nem tudta megtenni. De Is
ten megteheti, gondolta. Isten meg fogja tenni. Isten megadja megérdemelt
büntetését. Véget vet szenvedésének és egyben életének
is. "Ó, Istenem, siess, siess, félek" - mondogatta. Énekelni
kezdett, várta a halált. Nővére ebben az állapotban talált rá.
A történet, minden részletével, csak négy hónap aprólékos
munkája után állt össze. A négy hónap alatt főleg a bun fogalmára
összpontosítottunk. Hol tanulta azt, hogy az önkielégítés
bűn? Ki mondta neki, hogy az? Honnan tudja az a személy, hogy
bűn? Miért bűn? Miért bűn a házasságtörés? Mi az, hogy bűn? És
így tovább, és így tovább. Nem ismerek a pszichoterápiánál izgalmasabb
és szabadabb foglalkozást, de időnként szinte unalmas
is lehet, ahogy az ember egy élet magatartásformáit egymás
után megkérdőjelezi. A beidegződések feloldása sokszor sikerhez
vezet, még mielőtt a beteg története teljes egészében a felszínre
emelkedne. így például Ka thy sok részletről tudott beszélni,
például vágyképeiről és az önkielégítés kísértéséről, de csak
azt követően, hogy elbizonytalanodott saját bűnösségének tudatában,
s már abban sem volt bizonyos, hogy a vágyálom és az
önkielégítés feltétlenül bűnök. Eközben persze az is szükségessé
vált, hogy Kathy kételkedni kezdjen a katolikus egyház bölcsességében
és érvényében, legalábbis azon katolikus egyházéban,
amelyet ő ismert. Az ember nem könnyen száll szembe a
katolikus egyházzal. Kathy is csak azért tudta megtenni, mert
szövetségesként mellette álltam, mert erőt tudott meríteni abból
a tudatból, hogy valóban az ő oldalán állok, hogy szívemen viselem
a sorsát, s hogy nem akarom rossz útra terelni. Ez a "terá
piás szövetség", melyet lassan kialakítottunk, minden sikeres
pszichoterápiás kezelés előfeltétele.
A kezelés legnagyobb részében Kathy ambulanter vett részt,
mert egy héttel szódium-amytállal előidézett beszélgetésünk után
hazaengedtük a kórházból. De csak négy hónap elteltével tudta
kimondani a bűnről alkotott elképzelésével kapcsolatban: "Azt
hiszem, hogy a katolikus egyház jól átvert engem." Ezzel a kezelés
új stádiumába lépett. Hogyan történhetett meg, hogy az egyház
"átverte"? Miért hagyta magát? Miért nem tudott a maga fejé
128
vei gondolkozni, s mostanáig miért nem merült föl soha benne,
hogy az egyháznak talán nincsen igaza? "Anyám azt mondta,
hogy az egyház szavában nem szabad kételkedni" - válaszolta. így
kezdtünk el foglalkozni Kathynek szüleihez fűződő viszonyával.
Apjával semmilyen kapcsolatban nem volt, nem is volt kivel kapcsolatban
lennie. Apja dolgozott, más egyebet nem csinált. Dolgozott
és dolgozott, s amikor hazajött, elaludt a karosszékben,
kezében a sörrel. Kivéve a péntek estéket. Ilyenkor elment otthonról
sörözni. A családfő valójában az anyja volt. Senki sem vonta
kétségbe hatalmát, senki sem mondott neki ellent. Gyengéd
volt, de határozott. Adott, de mindig neki volt igaza. Békés volt,
de hajlíthatatlan. "Ezt nem szabad csinálni, kislányom. Jó kislány
nem tesz ilyet." "Nem kell neked az a cipő. Jó házból való lány
nem hord ilyen cipőt." "Nem arról van szó, hogy te akarsz-e misére
menni. Az Úr akarja, hogy misére menj." Kathy lassacskán
úgy látta, hogy az egyház mögött anyja alakja magasodik, gyengéd,
de zsarnok, akinek lehetetlen ellentmondani.
A pszichoterápia folyamata ritkán zökkenőmentes. Hat hónappal
azután, hogy Kathy elhagyta a kórházat, Howard azzal a hírrel
jelent meg egy vasárnap délelőtt, hogy Kathy bezárkózott a
fürdőszobába, és újra énekel. Megkértem, hogy bírja rá, jöjjön be
a kórházba. Hamarosan mindketten megjelentek. Kathy majdnem
annyira meg volt rémülve, mint amikor először találkoztam
vele. Howardnak megint fogalma sem volt, mi válthatta ki ezt az
állapotot. Kathyt bevittem a szobámba. "Hagyja abba az éneklést
- parancsoltam és mondja meg, mi a baj." "Nem tudom megmondani."
"Dehogynem tudja, Kathy" - mondtam. Kathy éneklése
egy pillanatnyi szünetében így válaszolt: "Talán ha megint kapok
az igazság-orvosságból" (a szódium-amytálra célzott). "Nem
- válaszoltam most elég erős ahhoz, hogy magától megtegye."
Kathy sírt. Aztán rám nézett, miközben tovább kántált, és pillantásában
haragot, szinte dühöt láttam. "Maga haragszik rám" - állapítottam
meg. Kántált és a fejét rázta. "Kathy - mondtam tucatnyi
oka lehet annak, hogy haragudjon rám. De nem tudhatom,
miért haragszik rám, amíg nem mondja meg. Mondja meg,
169
és minden rendben lesz." "Meg fogok halni"" - nyögte. "Nem fog
meghalni. Nem fog meghalni csak azért, mert haragszik rám.
Azért mert haragszik rám, még nem fogom megölni. Joga van
hozzá, hogy haragudjon rám." "Nem leszek hosszú életű" - nyögte
Kathy. "Nem leszek hosszú életű" - ismételte.
Ezek a szavak furcsán csengtek. Nem ilyen szavakat vártam, valahogyan
természetellenes volt az egész: Nem tudtam, hogy mit
mondjak, kivéve azt, hogy így vagy úgy, de megismételjem, amit
addig mondtam. "Értse meg, Kathy, hogy én szeretem magát mondtam.
- Akkor is, ha maga gyűlöl engem. Ilyen a szeretet. Hogyan
büntethetném meg azért, mert gyűlöl, amikor én szeretem,
gyűlöletével együtt is." "Nem magát gyűlölöm" - zokogta.
Ekkor hirtelen beugrott a magyarázat. "Nem lesz hosszú életű.
Nem lesz hosszú életű a földön. Ugye erről van szó, Kathy? Tiszteld
atyádat és anyádat, hogy hosszú életű légy a földön. Az ötödik
parancsolat. Tiszteld őket, vagy meghalsz. Ugye erről van
szó?"
"Gyűlölöm az anyámat" - mormogta. Aztán, mintegy saját
hangja hallatán fölbátorodva, hangosabban ismételte a félelmetes
szavakat: "Gyűlölöm. Gyűlölöm az anyámat. Gyűlölöm. Sohasem
adott, sohasem adott,... sohasem adta meg, hogy én lehessek.
Mindig a maga képére formált. O mindig formált engem, sohasem
hagyta, hogy én én legyek."
Ami azt illeti, Kathy terápiája ekkor még kezdeti szakaszában
volt. A mindennapok rettegésén még nem volt túl, nem volt túl
a félelmen, amit az önmegvalósítás ezernyi apró megjelenési formája
jelentett. Miután fölismerte, hogy anyja zsarnokoskodott fölötte,
szembe kellett néznie a kérdéssel, hogy ezt miképpen is
engedhette meg. Anyja zsarnoksága alól fölszabadulva meg kellett
alkotnia saját értékrendszerét, meg kellett hoznia önálló döntéseit,
s mindez igen ijesztő volt számára. Biztonságosabb volt elfogadni
anyja döntéseit, egyszerűbb volt elfogadni anyja és az
egyház értékrendszerét. Kemény munkába került saját létezését
a megfelelő irányba terelni. Később egy ízben azt mondta: "Tudja,
nem cserélnék semmi pénzért azzal, aki voltam, és néha még
128 170
is vágyom a régi időkre. Akkor könnyebb volt az életem. Legalábbis
sok mindenben könnyebb volt."
Ahogyan Kathy egyre függetlenebb lénnyé vált, felelősségre
vonta férjét, amiért sohasem szeretkezik vele. Howard megígérte,
hogy megváltozik, de nem történt semmi. Kathy sürgette. Howard
szorongásos rohamokat kapott. Fölkeresett, és biztatásomra
egy másik pszichiáterrel terápiás kezelést kezdett. Szembenézett
elnyomott homoszexuális hajlamaival, amelyek elől a házasságba
menekült. Mivel Kathy roppant vonzó teremtés volt, Howard
szemében "jó fogásnak" számított, ami - ha sikerül megnyernie,
és házasságot köt vele - önmaga és a világ szemében
egyaránt bizonyítja majd férfiasságát. Valójában sohasem szerette.
Mivel ezt képes volt elfogadni, közös megegyezéssel elváltak.
Kathy állást vállalt, egy nagy ruhaüzletben lett eladó. Továbbra
is járt hozzám kezelésre, és együtt kínlódtunk mindama apró döntésekkel,
melyekre állásával kapcsolatban kényszerült. Lassanként
magabiztosabb lett. Több férfival is járt, úgy tervezte, hogy
egyszer ismét férjhez megy, és akkor gyerekeket szeretne, de
egyelőre élvezi pályafutását. A bolt kinevezte beosztott felvásárlónak.
Később, a kezelés befejezése után felvásárló lett. Utóbb
azt hallottam, hogy egy nagyobb céghez szegődött, hasonló pozícióban,
s hogy huszonhét éves korára meg van magával elégedve.
Nem jár templomba, és nem tartja magát katolikusnak. Nem
biztos benne, hogy hisz-e Istenben, de őszintén bevallja, hogy a
kérdés jelenleg nem játszik főszerepet életében.
Azért írtam le Kathy esetét ilyen részletesen, mert tipikusan
példázza a vallásosság és a pszichopatológia kapcsolatát. Millió
Kathy létezik. Félig-meddig tréfából szoktam volt mondogatni,
hogy a katolikus egyház egymaga biztosítaná megélhetésemet.
Ugyanígy mondhattam volna ezt az evangélikus, a baptista vagy
a református egyházról is. Persze az egyház nem egymaga okozta
Kathy neurózisát. Bizonyos értelemben az egyház csak eszköz
volt Kathy anyja kezében, mellyel saját túlzott szülői hatalmát valósította
meg és egészítette ki. Indokolt lenne a megállapítás,
hogy Kathy neurózisának valódi oka anyjának zsarnoki lénye
volt, amelynek hatását csak felerősítette az a tény, hogy apja sohasem
volt jelen. Kathy esete ebben a tekintetben is tipikus. Mindazonáltal
az egyház is hibáztatható. Nem akadt olyan apáca a vasárnapi
iskolában és olyan pap a hittanórán, aki önálló gondolkodásra
biztatta volna Kathyt. Az egyház bizonyíthatóan sohasem
törődött azzal, hogy tanait rosszul is taníthatják, szükségtelenül
mereven alkalmazzák, vagy visszaélnek velük. Kathy esetének
egyik értelmezése az lehetne, hogy míg teljes lelkével hitt
Istenben, a tízparancsolatban és a bűnben, hite és világnézete
másodkézből származott, és nem felelt meg neki. Nem kétkedett,
nem kérdezett, nem próbált meg saját eszével gondolkodni. Egyháza
azonban - s ez is tipikus - nem segítette hozzá, hogy saját,
megfelelő hitét megszerezhesse. Úgy látszik, hogy az egyházak
általában a másodkézből, kérdezősködés nélkül elfogadott hitet
részesítik előnyben.
Mivel Kathy esete annyira tipikus és gyakori, számos pszichiáter
és pszichoterapeuta a sátánt látja a vallásban: az Ellenséget.
Sokan talán egyenesen neurózisnak tartják a vallásosságot - látszólag
összefüggő irracionális eszmék összességének, amelynek
feladata, hogy béklyóba verje az elmét, és elnyomja egészséges
ösztönét a fejlődésre. Freud, a kiváló tudós és racionalista, nagyjából
így látta, s mivel a modern pszichiátriának (számos jó oknál
fogva) ő volt a legnagyobb hatású alakja, felfogása igencsak hozzájárult
ahhoz az elképzeléshez, hogy a vallás neurózis. Valóban,
csábító lehetőség a pszichiáterek számára, hogy a tudomány lovagjainak
képzeljék magukat, nemes küzdelemben az ősi vallási
babonák és az ésszerűtlen, de parancsoló dogmák sötét erőivel.
Mindenesetre tény, hogy a pszichoterapeuták csak rengeteg idő
és energia árán tudják megszabadítani betegeiket a nyilvánvalóan
káros, idejét múlta vallásos elképzelések nyűgétől.
128