Önismeret, szabadság.

"Az, aki ismeri önmagát, édes;
már maga, a jelenléte is olyan, mint a méz."
(Osho: Metafizika)




lap tetejére

A csecsemő és a fürdővíz

A leírt esetek arra a kérdésre próbáltak meg válaszolni, hogy az istenhit a pszichopatológia megjelenési formája-e. A kérdést fel kell tenni, ha ki akarunk lábalni a gyerekkori dogmák, helyi hagyományok és babonák lápjából. De az esetek azt is bizonyítják, hogy a kérdés nem egyszerű. A válasz gyakran igen. Kathy ese 185
tében az egyház tanainak gondolkodás nélküli elfogadása, valamint anyja tanainak hasonló elfogadása lelki fejlődésében visszamaradást eredményezett, lelkét megmérgezte. Csak hite megkérdőjelezése és végül elvetése révén tudott kilépni egy elégedettebb, hasznosabb életbe. Csak ekkor vált fejlődőképessé. De a válasz gyakran nemleges is lehet. Marcia, ahogy kinőtte gyermekkora mikrokozmoszát, lassan és természetesen vesztette el hitét. Ted esetében viszont szelleme föltámadásához elengedhetetlen volt hitének visszaállítása. Mit kezdjünk akkor ezzel a válasszal, ami olykor igen, olykor nem? A tudós elkötelezte magát az igazság felderítését célzó kérdezősködés mellett, de ő is ember, s ezért kedveli az egyértelmű válaszokat. Ez a vágy két csapdát nyit meg a tudós lába előtt, amikor Isten létezésének valóságát firtatja. Az egyik, hogy a fürdővízzel együtt kilöttyenti a gyereket is. A másik a szemellenzős látásmód. Márpedig Isten létezésének valósága körül éppen elég a piszkos fürdővíz: szent háborúk, inkvizíciók, állatok áldozása, emberáldozat, babona, butítás, dogma, tudatlanság, álszentség, önelégültség, merevség, kegyetlenség, könyvégetés, boszorkányégetés, gátlás, félelem, megalkuvás, szélsőséges bűntudat, téboly -a lista végtelen. A kérdés az: Isten tette-e mindezt az emberrel, vagy megfordítva, az ember az Istennel? Nyilvánvaló, hogy az istenhit gyakran dogmatikus és káros. Miben gyökeredzik a probléma, abban-e, hogy az emberek hisznek Istenben, vagy abban, hogy hajlamosak a dogmatizmusra? Az ateista gyakran éppoly dogmatikus, mint a hívő. Az istenhittől kell megszabadulnunk vagy a dogmatizmustól? Egy másik oka annak, hogy a tudósok a vízzel együtt gyakran a gyereket is kiöntik, az az, hogy - mint említettem - a tudomány maga is egyfajta vallás. A megtért tudós is lehet olyan fanatikus, mint egy keresztes lovag vagy hitét karddal terjesztő muzulmán. Ez főleg akkor gyakori, amikor valaki egy tudatlansággal, babonával, álszentséggel fertőzött, igen vallásos otthonból elszakadva tér meg a tudomány kebelébe. A kezdetleges hit bálványainak 128 lerombolására aztán nemcsak intellektuális, hanem érzelmi okok is indíthatnak. Egy tudósban az érettség jele, ha tudatában van annak, hogy a tudomány éppúgy hajlik a dogmatizmusra, mint bármely másik vallás. Határozottan állapítottam meg, hogy a fejlődés fontos előfeltétele a tudományos szkepticizmus, a gondolkodás nélkül elfogadott alapvetések megkérdőjelezése. Ám a tudomány elképzelései maguk is könnyen válhatnak kulturális bálványokká, s ezekkel szemben is helyénvaló a szkepticizmus. Valóban lehetséges, hogy az ember érése során kinövi az istenhitet. Most azonban ezzel a tétellel szeretnék előállni: lehetséges az is, hogy érése során ezt a hitet megnyeri. Az agnoszticizmus vagy az ateizmus szkepticizmusa nem szükségképpen az emberi elme számára elérhető legmagasabb rendű állapot. Ellenkezőleg: okunk van feltételezni, hogy az Isten létéről alkotott sokféle hamis és kétséges felfogás mögött valóságos létezés nyílik. Erre utalt Paul Tillich az "isten mögötti Isten" kifejezéssel, s erre utal egyes kifinomult keresztények örömteli felkiáltása: "Isten halott! Éljen az Isten!" Lehetséges- e, hogy az út a babonától az agnoszticizmuson át vezet a hithez? Erről az útról beszélt kilencszáz évvel ezelőtt a szufi költő, Szaid ibn Abi-l-Khair: Mikor imaház és minaret elporladtak, Szent munkánk véget akkor ér. Mikor a hit tagadás lesz, s tagadás hit, Igaz muzulmán majd csak akkor él. Akár igaz, hogy az út a szkeptikus ateizmuson vagy az agnoszticizmuson át a hit felé tart, akár nem, az tény, hogy intellektuálisan igényes és szkeptikus emberek, mint Marcia és Ted, a hit irányában fejlődtek. S megjegyzendő, hogy hitük nem azonos azzal a hittel, amelyet Kathy maga mögött hagyott. A szkepticizmus állapotát megelőző Isten aligha hasonlít az azt követő Istenhez. Mint ennek a résznek az elején már említettem, nincsen monolitikus vallás. Sok vallás van, és a hit sok rétegből áll. Bizonyos 187
vallások egészségtelen befolyást gyakorolhatnak bizonyos emberekre, más vallások egészséges hatást. Mindez roppant fontos a pszichiátria és a pszichoterápia tudományának művelői számára. Mivel betegeik lelki folyamataival minden más tudósnál közvetlenebb kapcsolatban állnak, minden más tudósnál gyakrabban kerülnek olyan helyzetbe, amelyben meg kell ítélniük egy ember hitének egészséges vagy egészségtelen voltát. Mivel a pszichiáterek jórészt szkeptikus vagy szigorúan freudi hagyományokat követnek, hajlamosak rá, hogy a vallást patologikus jelenségnek tekintsék. Ez a hajlam időnként tiszta előítéletbe is átcsaphat. Nemrég találkoztam egy végzős egyetemistával, aki komolyan foglalkozott a gondolattal, hogy néhány éven belül kolostorba vonul. A fiatalember egy éve járt terápiás kezelésre. "Nem tudtam elmondani a terapeutámnak, hogy kolostorba szeretnék vonulni, s nem tudtam beszélni előtte vallásosságomról - mondta. - Nem hiszem, hogy megértené." Nem ismertem eléggé a fiatalembert ahhoz, hogy megállapítsam, vajon neurotikus vagy teologikus okokból vágyik-e a kolostori létre. Szerettem volna így szólni hozzá: "El kellene mondania a pszichiáterének. A terápiában fontos, hogy mindent nyíltan megbeszéljenek, főleg ha olyan lényeges kérdésről van szó, mint ez. Bízzon benne, hogy a terapeuta objektíven fogja meghallgatni." De nem mondtam semmit, mert nem voltam biztos benne, hogy a terapeuta valóban képes lenne az objektivitásra, a szó valódi értelmében vett megértésre. Azok a kollégák, akiknek a vallásról erősen leegyszerűsített képük van, könnyen kárt okozhatnak betegüknek. Ez akkor is igaz, ha mindenféle vallást igaznak és egészségesnek tekintenek, s akkor is, ha a fürdővízzel együtt kiöntik a gyereket is, és min- den vallásban a Sátánt látják. Sőt még akkor is igaz lesz, ha a téma átláthatatlan bonyolultsága elől a terapeuta az objektivitás abszolút köpönyege mögé rejtőzik, és nem ismeri el lehetséges szerepének, hogy ebben a kérdésben is véleményt alkosson. A betegnek erre igenis szüksége lehet. Nem azt akarom ezzel mondani, hogy a pszichiáter vesse el objektivitását, azt sem állítom, 188 hogy könnyű egyensúlyt tartani objektivitás és személyes hit között. Éppen azt javaslom, hogy a pszichiáterek és pszichoterapeuták fokozottabb mértékben foglalkozzanak a hit kérdéseivel.

 

sery68 - Főoldal.