Önismeret, szabadság.

"Az, aki ismeri önmagát, édes;
már maga, a jelenléte is olyan, mint a méz."
(Osho: Metafizika)




lap tetejére

A tudatalatti csodája

Amikor új beteggel kezdek el foglalkozni, gyakran rajzolok neki egy nagy kört s annak peremén egy kis bemélyedést. Majd azt mondom: "Ez a kis rész jelképezi a tudatos elmét, a többi, az el- me kilencvenöt százaléka vagy még annál is több, a tudatalatti. Idővel és kellő erőfeszítéssel rá fog ébredni, hogy az elmének ez a hatalmas része gazdag kincseket rejteget." A tudatalatti létezéséről mindenekelőtt az álmok révén van tudomásunk. Egy kiváló ember keresett föl néhány évvel ezelőtt, mert sok éve deprimált állapotban volt. Munkájában nem talált semmi örömet, bár fogalma sem volt róla, miért van így. Szülei viszonylag szegény és ismeretlen emberek voltak, de felmenői között szép számmal akadtak híres emberek. Betegem őket alig emlegette. Depresszióját több összetevő okozta. Csak hónapok múltán jutottunk el ambíciói taglalásához. Az első olyan foglalkozás után, amelyen ambíciói szóba kerültek, álmot látott. Legközelebb elmesélte álmát, melyből a következő részlet fontos: "Egy hatalmas, nehéz bútorokkal teli lakásban voltunk. Sokkal 128 fiatalabb voltam, mint most. Apám azt akarta, hogy vitorlázzam át az öblön, és hozzak vissza egy másik hajót, amelyet valamilyen oknál fogva az öböl túloldalán, egy szigeten hagyott. Lelkesedtem az útért, és megkérdeztem apámat, hogyan találhatom meg a hajót. Erre odavezetett egy rendkívül nagy és nyomasztó szekrényhez, mely legalább négy méter hosszú volt, a mennyezetig ért, és talán húsz-harminc óriási fiók is volt benne, és azt mondta, hogy ha a szekrény mentén kinézek, meg fogom látni a hajót." Először nem volt az álom értelme világos, tehát szokás szerint megkértem, hogy mondja el, mi jut eszébe a fiókos szekrényről. Rögtön így válaszolt: "Valamilyen okból, talán mert anynyira nyomasztó volt, egy szarkofágot juttatott eszembe." "És a fiókok?" Vigyorgott: "Lehet, hogy meg akarom ölni az őseimet mondta. - Az egész egy családi kriptára emlékeztetett, mindegyik fiók elég nagy volt ahhoz, hogy egy test elférjen benne." Ekkor már világos volt az álom helyes értelmezése. Fiatalkorában valóban meghatározták élete irányát, híres ősei nyomdokaként, s a hajó a nagyság volt, melyet keresett. Ezt azonban életében nyomasztónak érezte, s szerette volna megölni minden híres ősét, hogy megszabaduljon kényszerítő erejüktől. Akinek van némi tapasztalata az álomfejtésben, az az iménti példában fölismeri a tipikus esetet. A beteg elkezdett foglalkozni gondjaival, s szinte rögtön álmot látott, az álom pedig megvilágította gondja természetét, amelynek eladdig nem volt tudatában. Álma elegáns és kifejező volt, mintha csak egy színdarab része lett volna. Tudat alatt nyilvánvaló módon elő akarta segíteni kezelését. Az álmok éppen ilyetén hasznosságuk miatt fontosak a pszichoanalízisben. Be kell vallanom, hogy gyakran kerülök szembe olyan álmokkal, amelyeknek jelentését egyáltalán nem értem, s ilyenkor gyerekes bosszúsággal azt kívánom, bárcsak világosabban fejezné ki magát a tudatalatti. Amikor azonban sikerül egy álmot megfejtenem, mindig úgy látom, hogy az álom elősegíti a beteg fejlődését. Tapasztalatom szerint a megfejthető álmok kivétel nélkül mindig fontos dolgokat mondanak el álmodójukról, 203
és komoly segítséget nyújtanak. Ez a segítség különböző formákat ölthet. Van úgy, hogy valamilyen személyes veszélyre figyelmeztet, máskor megadja egy probléma kulcsát, melyen hiába dolgoztunk, helyreigazít, ha rossz úton haladunk, vagy megerősít, ha jó úton vagyunk, utat mutat, ha eltévedtünk vagy kételkedünk. A tudatalatti ébrenléti állapotban is közlekedhet tudatos énünkkel, bár kissé eltérő formában. Ez az álmodozás vagy eltűnődés, amely gondolatokat vagy gondolatfoszlányokat közöl. Az ember gyakran figyelmen kívül hagyja, jelentéktelennek tartja a nappali "álmodást", csakúgy, mint éjjeli álmait. Ezért van az, hogy a pszichoanalitikusok újra és újra elmondják a betegnek, hogy azt mondja, ami eszébe jut, akármilyen lényegtelennek tűnik is föl. Valahányszor a beteg ilyesmit mond: "Nevetséges, de ez a buta gondolat folyton a fejemben van, nincsen semmi értelme, de ön azt mondta, mondjam el az ilyesmit is" - mindig tudom, hogy valami lényegeset fogok hallani. E "haszontalan gondolatok" révén nemcsak önmagunkba, de néha másokba vagy a környezetbe is betekintést nyerhetünk. Leírom egy saját - beteg kezelése során szerzett - tapasztalatomat, amely jól illusztrálja, mit értek "haszontalan gondolaton", mely valójában a tudatalatti üzenete. Betegem egy fiatalasszony volt, aki kora pubertáskora óta szédüléstől szenvedett, attól az érzéstől, hogy bármelyik pillanatban orra eshet. A tünetnek sohasem találták semmilyen szomatikus magyarázatát. Szédíilési érzése miatt a fiatalasszony mindig merev térddel, széles léptekkel járt, akár egy kacsa. A fiatalasszony rendkívül intelligens és kedves teremtés volt. Fogalmam sem volt, mi okozza állandó szédülésérzetét, melynek meggyógyítása lett volna a feladatom. Egyszer már volt pszichiáternél, de a több éven át tartó kezelés sem segített. A harmadik foglalkozáson hirtelen egy szó ugrott be: Pinocchio. Nem értettem, hogy mit akar ez a szó, próbáltam elhessenteni, és odafigyelni arra, mit mond a beteg. Egy perc múlva azonban tudatomban ismét megjelent a szó, olyan élesen, mintha csak recehártyámra lenne írva: Pinocchio. Most már bosszús voltam. Erősen hunyorogtam, hogy eltűnjön a 128 szó, s figyelni tudjak betegemre. Ám akárha saját akarattal rendelkezne, a szó egy perc múlva ismét megjelent. Várjunk csak egy pillanatra, mondtam magamnak. Ha ez a szó annyira be akar fészkelődni a tudatomba, talán nagyon is fontos dolgot akar közölni velem, és helyesebben tenném, ha nem hessegetném el erőnek erejével. Mit jelenthet? Lehet valami köze a beteghez? Talán ő Pinocchio? Csinos, mint egy kis baba. Ruhája piros, fehér és kék. Mindig ezeket a színeket hordja. Mereven jár, mintha fából lenne. Mint egy fabábu. Tényleg Pinocchio! A beteg lényének lényege egy pillanat alatt megvilágosodott. Nem valódi személy volt, hanem egy merev kis fabábu, amely megpróbál életszerűen viselkedni, de fél, hogy bármelyik pillanatban fölbukhat zsinórok és pálcikák tömkelegében. A többi gyorsan kiderült: a betegnek hihetetlenül zsarnok anyja van, aki mintegy zsinóron rángatta egész életében, büszke volt rá, hogy lányát egyik napról a másikra ránevelte a vécére járásra. A beteg akarata teljesen kimerült mások elvárásainak kielégítésében, abban, hogy azt mondja, amit kell, olyan legyen, amilyennek lennie kell: tiszta, rendes, jólnevelt. Rémülten próbálta mindenki elvárását kielégíteni, teljesen hiányzott belőle minden indíttatás vagy az önálló döntés képessége. A szikra, amely betegem problémáját egy csapásra megvilágította, kényelmetlen betolakodóként érkezett tudatalattimból. Nem hívtam. Nem kellett. Jelenléte feleslegesnek tetszett, úgy éreztem, elvonja figyelmemet dolgom végzésétől. Több ízben el akartam hessegetni, visszatuszkolni az ajtón, melyen kiszökött. A tudatos elme tipikusan idegennek és fölöslegesnek tekinti a tudatalatti üzenetét. Részben ezért tekintette Freud (s tekintették első követői) a tudatalattit kezdetleges, antiszociális, gonosz világnak. Mintha annak alapján érezték volna rossznak, hogy a tudatos elmének nem kellett. Hasonló meggondolások alapján tételezték föl, hogy az elme betegségei is a tudatalattiban lakoznak, mint megannyi démon az elme földalatti rétegeiben. Jungra hárult a feladat, hogy e félreértéseket eloszlassa. Többek között ő alkotta meg ezt a kifejezést: "a tudatalatti bölcsessége". Saját tapaszta 205
latom Jung nézeteit támasztja alá, elannyira, hogy a lelkibetegséget nem a tudatalatti produktumának tartom, hanem ellenkezőleg: a tudaténak vagy pedig a tudat és a tudatalatti kapcsolatában mutatkozó rendellenességnek. Vegyük például az elnyomás (represszió) jelenségét. Freud fölismerte, hogy sok betege olyan nemi vágyakkal vagy negatív indulatokkal rendelkezik, amelyekről nem tud, de amelyekbe nyilvánvalóan belebetegedett. Mivel ezek a vágyak és indulatok a tudatalattiban lakoztak, megjelent az elképzelés, hogy a tudatalatti okozza az elme megbetegedését. Ám miért voltak ezek a vágyak és érzések a tudatalattiban? Miért voltak elnyomva? A válasz az, hogy a tudatnak nem kellettek. S éppen ebben rejlik a probléma. Nem az a gond, hogy az ember ilyen vágyakkal és indulatokkal rendelkezik, hanem az, hogy olyan tudattal, amely nem képes elviselni sem őket, sem a megoldásukkal járó fájdalmat, s ezért kész mindet a szőnyeg alá seperni. A tudatalatti megnyilatkozásának harmadik útja a magatartás. Olyan "elszólásokra" vagy "hibákra" gondolok, amelyeket Freud A mindennapi életpszichopatológiája című könyvében ír le, ahol egyben azt is bizonyítja, hogy ezek a tudatalatti megnyilvánulásai. Hogy Freud eme jelenségekre a patologikus jelzőt használta, ismét jól mutatja, hogyan vélekedett a tudatalatti felől, úgy látta, mint a gonoszt, vagy legalábbis mint egy incselkedő ördögöt, aki bukásunkon mesterkedik, nem úgy, mint a jó tündért, aki becsületre akarja nevelni a tudatot. Amikor a beteg a kezelés során elszólja magát, ezzel mindig előbbre viszi saját gyógyulását. Ilyenkor a tudat ellenáll a kezelésnek; a tudatalatti köt szövetséget a terapeutával, a tudatalatti küzd az igazságért, az őszinteségért, a valóságért. Vegyünk további példákat. Egy különben roppant pontos betegem, aki képtelen volt elismerni önmagában a harag érzelmét, s ezért képtelen volt a harag nyílt kifejezésére, egyik napról a másikra elkezdett néhány perces késéssel érkezni a foglalkozásokra. Amikor fölvetettem, hogy ennek magyarázata egyfajta ha- rag, melyet a terápia vagy a terapeuta, esetleg mindkettő iránt 206
érez, határozottan tagadta ezt a lehetőséget, megmagyarázva, hogy esetenként milyen véletlen késztette késedelemre, s biztosítva arról, mennyire fontos neki a kezelés. A rá következő estén kifizette számláit, köztük azt is, amellyel nekem tartozott arra a hónapra. Nekem küldött csekkje azonban nem volt aláírva. A következő foglalkozáson ezt megemlítettem, ismét fölvetve, hogy haragszik, azért nem írta alá a csekket. Azt válaszolta: "Ez nevetséges! Még soha életemben nem mulasztottam el, hogy egy csekket aláírjak. Tudja, milyen gondos vagyok ilyen dolgokban. Lehetetlen, hogy nem írtam alá a csekkjét." Megmutattam neki. Bár eddig roppant önuralommal viselkedett, most hirtelen összeomlott, és sírni kezdett. "Mi történik velem?" - kérdezte. "Szétesem. Mintha két ember lennék." Elkeseredésében először fogadta el a lehetőséget, hogy talán valóban él benne harag, amihez hozzájárult az is, hogy egyetértettem vele, valóban olyan, mondtam, mintha meghasonlott volna. Az első lépés tehát megtörtént. Egy másik betegemnek hasonló problémája volt. Úgy érezte, méltatlan dolog haragot érezni, s még méltatlanabb ezt ki is fejezni, főleg egy családtag esetében. Amikor nővére meglátogatta, beszámolt az eseményről, hozzáfűzve, hogy nővére milyen nagyszerű ember. Később elmesélte, hogy aznap vacsorát ad, amin meg fog jelenni néhány szomszédos házaspár és természetesen a sógornője is. Figyelmeztettem, hogy a nővérét sógornőnek nevezte. "Gondolom, maga most azt hiszi, hogy ez egy freudi elszólás volt" - mondta könnyedén. "Igen, azt gondolom. Azt hiszem, tudatalattija annyit akar közölni, hogy maga nem akarja, hogy nővére a nővére legyen, sógornőjének* érzi, s valójában ki nem állhatja." "Ez nem igaz, nem utálom - mondta -, de valóban megállás nélkül beszél, s tudom, hogy az esti vacsoránál senkit sem hagy majd szóhoz jutni. Való igaz, hogy időnként szégyellem magam miatta." Ismét egy lépés történt előre. Nem minden elszólás fejez ki elnyomott rosszindulatot vagy megtagadott "negatív" érzelmet. Minden megtagadott érzelmet ki * Angolul a sógornő "sister-in-law", azaz törvényes nővér. -A ford. 128 fejeznek, függetlenül negatív vagy pozitív voltuktól. Az igazságot fejezik ki, érzelmeink valós állapotát. Az elszólásnak talán legmeghatóbb példája egy fiatalasszony betegem első látogatásához fűződik. Tudtam, hogy szülei távolságtartó és érzéketlen emberek, akik mindent megadtak gyermeküknek, kivéve a szeretetet. A fiatalasszony kivételesen érett, magabiztos, fölszabadult és független embernek mutatta magát, aki azért keresett föl, mint elmagyarázta, mert rengeteg ideje van, s úgy gondolja, hogy egy kis pszichoanalízis nem árthat szellemi fejlődésének. Érdeklődésemre, hogy miért van annyi ideje, elmondta, hogy éppen most szakította félbe egyetemi tanulmányait, mert öt hónapos terhes. Nem vágyott házasságra. Úgy gondolta, hogy a gyereket születése után örökbe fogadtatja valakivel, aztán Európába utazik elméje további pallérozására. Megkérdeztem, értesítette-e az atyát a gyerek jöveteléről. (A férfit négy hónapja nem látta.) "Igen - válaszolta -, írtam neki egy pár sort, tudattam vele, hogy egy gyerek szülte kapcsolatunkat." Azt akarta mondani, hogy kapcsolatukból gyerek született, de valójában elárulta, hogy a felnőtt nő mögött szeretetre éhes kisgyerek lapul, aki úgy akarta sohasem volt anyját pótolni, hogy maga lett anyává. Nem hívtam föl a figyelmét elszólására, mert ebben a kezdeti stádiumban még nem lett volna képes elviselni függőségvágyának tudatát. Mindazonáltal az elszólás nagy segítségemre volt, megmutatta, hogy egy ijedt kislánnyal állok szemben, akinek még hosszú ideig gyengéd védelemre, szinte fizikai törődésre lesz szüksége. Ez a három beteg nem annyira előttem akart titkolódzni, mint önmaga előtt. Az első valóban azt hitte, hogy szikrányi harag sincs benne. A második meg volt győződve róla, hogy családja egyetlen tagjára sem haragszik. A harmadik őszintén felnőtt, független, nagyvilági nőnek hitte magát. Tudatos én-képiink kisebbnagyobb mértékben mindig elüt tudatalatti párjától. Szinte min- dig többet vagy kevesebbet hiszünk magunkról, mint amennyi valójában vagyunk. A tudatalatti azonban tisztában van a valóságos helyzettel. A lelki fejlődés egyik legfontosabb része, hogy a tudatos énkép közeledjen a tudatalatti valóságához. Amikor en 209
nek az egész életre szóló feladatnak a nagy részén gyorsan túlesik az ember, meglehet, a pszichoterápia segítségével, sokszor érzi úgy, hogy újjászületett. "Nem az vagyok, aki voltam" - mondja gyakran a beteg, ha tudatában valamilyen drámai változás állt be. "Teljesen új és más ember lettem." Ha tudatos énképünkkel azonosulunk, be kell vallanunk, hogy a tudatalatti bölcsebb nálunk. "Pinocchio" esetével azt akartam bizonyítani, hogy ez mások esetére is igaz lehet. Az az igazság, hogy a tudatalatti általában mindenben bölcsebb. Egyszer a feleségemmel Szingapúrba utaztunk nyaralni. Sötétedés után érkeztünk, és hamarosan sétára indultunk a szállodából. Pár perc múlva egy beépítetlen térségre értünk, ahol a sötétben felrémlett egy elég távoli, meglehetősen nagy ház. "Vajon mi lehet ez?" - kérdezte a feleségem. Gondolkodás nélkül, teljes bizonyossággal rávágtam: a krikettklub. Amint kimondtam e szavakat, már sajnáltam, hogy kicsúsztak a számon. Elvégre fogalmam sem volt, mi az épület rendeltetése. Még soha nem voltam Szingapúrban, még soha nem láttam krikettklubot, világosban sem, nemhogy sötétben. Legnagyobb meglepetésemre azonban egy réztáblát találtunk az épületen, ezzel a felirattal: Szingapúri Krikettklub. Hogyan tudhattam azt, amit nem tudhattam? Az egyik lehetséges magyarázat az, amit Jung "közös tudatalattinak" nevez, mely összegyűjti az elődök bölcsességét, ha magunk nem is tapasztaltuk. Ez a tudományos elmének bizarrnak tetszhet, de furcsa módon a köznyelv nem egy kifejezése szolgáltat rá bizonyítékot. Vegyük magát a "felismerni" szót. Amikor olvasunk, és egy tetszetős gondolatra lelünk, fölismerjük, már ismerjük, jóllehet tudatosan talán sohasem gondoltunk rá. Mintha minden tudás és bölcsesség már létezne elménkben, s a tanulás nem lenne más, mint annak újbóli megismerése. Hasonló eredményre vezet a tanítani (to educate) szó elemzése. A szó a latin educare, azaz kivezetni szóból ered. így, ha a szó komoly értelmében akarunk embereket tanítani, nem újdonságokkal kell tömni a fejüket, hanem valamit ki kell vezetni belőlük, a tudatalattit kell kivezetni a tudatosba. A tudatalatti mindig is rendelkezett a tudással. 128 210 De mi a felsőbbrendű tudás forrása? Nem tudjuk. Jung teóriája szerint örököljük. A memória genetikus vizsgálata az utóbbi időben bebizonyította, hogy valóban lehetséges a tudás öröklése. Az az elképzelés, hogy a tudást kémiai hatóanyagok tartalmazzák, megmagyarázza, miként tartalmazza a rendelkezésre álló tudáskincset az agy néhány köbcentiméternyi térben. Egy kérdés azonban még így is megválaszolatlan marad. Bármennyit tudunk is az agy működéséről, az elme mint jelenség továbbra is bámulatba ejtő. Az agy felépítésén és szinkronizációján tűnődni nem sokban különbözik attól, amikor a kozmosz berendezésén tűnődik a teológus elme: Istenen, arkangyalain, angyalai seregén és kórusán, szeráfjain és kerubjain, kik segítségére vannak a világegyetem elrendezésében. Az elme, mely néha úgy gondolja, hogy csodák nem léteznek, magában véve is csoda.

  • A szerendipitás, azaz a mindennapok szerencsés véletlenjeinek csodája

  •  

    sery68 - Főoldal.