Önismeret, szabadság.

"Az, aki ismeri önmagát, édes;
már maga, a jelenléte is olyan, mint a méz."
(Osho: Metafizika)




lap tetejére

DR. M. SCOTT PECK

A járatlan út

A szeretet, a hagyományos értékek és a szellemi fejlődés új pszichológiája

Egyensúly

Remélem, világossá vált az eddigiekből, hogy az önfegyelem gyakorlata nemcsak nagy erőfeszítést követelő, hanem összetett feladat is, amelyhez egyaránt szükségeltetik rugalmasság és ítélőképesség. A bátor ember mindig azon van, hogy teljesen őszinte legyen - ugyanakkor föl kell ismernie az olyan helyzeteket, amikor az igazságot nem kell kimondania. A szabad ember teljes mértékben felelősséget vállal saját magáért, de megvan benne az a képesség is, hogy ne vállalja magára más felelősségét. A szervezettség és hatékonyság, a bölcs életvitel érdekében nap mint nap rákényszerülünk, hogy késleltessük a kielégülést, és a jövőt tartsuk szem előtt, de az örömteli élethez szükség van arra is, hogy megfelelő helyzetben képesek legyünk a jelenben élni és spontán módon cselekedni. Más szóval kifejezve: az önfegyelmet is fegyelmezetten kell gyakorolni. Ezt nevezem egyensúlynak, és ez az a negyedik és végső típus, amelyet itt taglalni kívánok. Az egyensúlyozás eredménye a rugalmasság. Az élet minden területén nagyfokú rugalmasság szükséges a sikeres életvitelhez. Hogy csak egy példát említsek, vizsgáljuk meg a haragot és kifejeződését. A harag az evolúció számtalan nemzedékének terméke, a fennmaradást segíti elő, az emberekben éppúgy, mint az alacsonyabb rendű teremtményekben. Akkor érezzük, amikor egy 51 101 másik élőlény geográfiai vagy pszichológiai értelemben saját terünkbe hatol. Ilyenkor a harag harcra késztet. Harag nélkül létezésünk senkivel és semmivel szemben nem lehetne biztonságban. Gyakorta mégis előfordul, hogy mások részéről támadó szándékot tételezünk föl, amikor pedig az alaposabb megfigyelés meggyőzhetne minket arról, hogy a másikban nincsen ilyen szándék. S még akkor is, ha a támadó szándék valódi, előfordulhatnak olyan helyzetek, amelyekben a harag nem szolgálja érdekünket. így szükségessé válik, hogy az agykéreg magasabb funkciói (az ítélőképesség) ellenőrizzék és irányítsák alacsonyabb (érzelmi) funkcióit. Képesnek kell lennünk a harag kifejezésére, amiként arra is, hogy a haragot ne fejezzük ki. Mi több, képesnek kell lennünk arra is, hogy a haragot különböző módokon fejezzük ki. Van, amikor nyugodtan és hűvösen jobb kifejezni, van, amikor hangosan és hevülten. Nemcsak azt kell tehát eldöntenünk, mikor helyes kifejeznünk haragunkat és mikor nem, hanem azt is, milyen helyzetben milyen módon kell ezt megtennünk. Ehhez összetett, rugalmas rendszerre van szükség. Nem csoda, hogy a harag érzetének kifejezését irányító rendszer kifejlődése rendszerint nem fejeződik be a felnőtté válás előtt, s gyakran még utána sem. Kisebb-nagyobb mértékben mindenkinek vannak ezen a téren hiányosságai. A pszichoterapeuta munkájának jó része abból áll, hogy az embereket e rendszer rugalmasságára igyekszik tanítani. A feladat rendszerint annál nehezebb, minél több a betegben a szorongás, a bűntudat vagy a bizonytalanságérzet. Volt például egy betegem, egy skizofréniában szenvedő derék asszony, akire a reveláció erejével hatott az a felismerés, hogy vannak férfiak, akiket nem szabad beengednie a lakásába; másokat beengedhet a nappaliba, s egyeseket a hálóba is. Előzőleg vagy mindenkit beengedett a hálószobájába, vagy a lakásába se engedett be sen- kit. így hánykolódott a promiszkuitás és a magány között. Ez az asszony annak is szükségét érezte, hogy minden meghívásra, minden ajándékra hosszú, kimerítő és tökéletesen megszövegezett levélben mondjon köszönetet, amit persze nem sokáig bírt,
s így képtelen volt egyáltalán nem válaszolni vagy visszautasítani a meghívásokat és az ajándékokat. Sok-sok foglalkozás eredményeképpen sikerült rávezetni, hogy nem minden esetben szükséges válaszolnia, s ha mégis, akkor is elég röviden. Az érett és egészséges elméjű embernek rendkívüli rugalmasságra van szüksége ahhoz, hogy fönntartsa az egyensúlyt az egymásnak ellentmondó szükségletek, célok, feladatok, felelősségek stb. között. Az egyensúlyozás lényege a "föladás". Ezt én kilencéves koromban tanultam meg, egy nyári reggelen. Akkoriban tanultam meg kerékpározni, és roppant örömmel próbálgattam új tudományom határait. Házunktól nem egészen két kilométernyire karikáztam lefelé egy hegyoldalban. Az út nem messze élesen elkanyarodott. A lejtőn élveztem a sebességet, s bár láttam a kanyart, úgy éreztem, indokolatlan büntetést rónék magamra a fékezéssel. így megpróbáltam gyorsan is menni, kanyarodni is. Örömöm gyors véget ért, amikor néhány méter repülés után az erdő fái között kötöttem ki. Alaposan összehorzsoltam magam, véreztem, a bicikli első kereke pedig használhatatlanná görbült, amikor nekiütközött egy fa törzsének. Elvesztettem az egyensúlyomat. Az egyensúlyozás azért része az önfegyelemnek, mert valaminek a föladása fájdalommal jár. A leírt esetben nem akartam föladni a sebesség örömét a kanyar biztonságos egyensúlyáért cserébe. Megtanultam azonban, hogy az ebből fakadó fájdalom nagyobb volt, mint amekkora a sebesség örömének feladásával járó fájdalom lett volna. így vagy úgy, de ezt a leckét még sokszor meg kellett tanulnom az életben. Más is így van vele: ha biztonságosan akarjuk venni az élet kanyarjait, egyről-másról le kell mondanunk. Más megoldás csak akkor van, ha életünk útján egyáltalán nem akarunk haladni. Talán furcsállható, de a legtöbb ember pontosan ezt választja. Valahol megtorpannak életük útján, hogy elkerüljék a haladással járó fájdalmakat. Ha ez valóban furcsának tetszik, az olvasó nem méri föl a fájdalom mértékét. Valamit föladni a legfájdalmasabb dolog az ember életében. Az előbbi példák apróságokra utalnak. 52 101 Vizsgáljunk meg most olyan helyzeteket, amelyekben valamilyen nagy dolgot kell föladni: személyiségjegyeket, magatartásformákat, ideológiákat, teljes életvitelt. A föladásnak ezek a nagy jelentőségű példái is előfordulnak az élet útján. Nemrégiben egy este elhatároztam, hogy hosszabb időt töltök tizennégy éves lányommal, hegy kapcsolatunk szorosabb és jobb legyen. Hetek óta azon volt, hogy sakkozzunk, tehát egy játszmát javasoltam. Hamarosan nehéz játszmába bonyolódtunk. Kilenc felé a gyerek megkért, hogy gyorsabban lépjek, mert másnap iskolába kell mennie, és reggel hatkor kel. Tudtam, mennyire komolyan veszi, hogy időben kerüljön ágyba, de úgy éreztem, most rugalmasabb is lehetne. Ezért azt mondtam neki: "Egyszer később is lefeküdhetsz. Ha már elkezdtük a játszmát, fejezzük is be! Mindketten élvezzük." Újabb negyedórán át játszottunk, s ezen idő alatt láthatóan kezdte magát rosszul érezni. Végül könyörgőre fogta a dolgot: "Légy szíves, apukám, siessél egy kicsit!" Azt válaszoltam: "Nem sietek, a fene egye meg! A sakk komoly dolog. Ha jól akar az ember játszani, gondolkodnia kell. Egyébként nincs semmi értelme a játéknak!" Még tíz percig játszottunk, és a gyerek nagyon nyomorultul érezte magát; végül sírva fakadt, azt kiáltotta, hogy föladja ezt a hülye játszmát, és a szobájába szaladt. Rögtön úgy éreztem, mintha megint kilencéves lennék, s ott feküdnék a fák között, mellettem az összetört kerékpár. Nyilvánvaló volt előttem, hogy hibáztam. Nem jól vettem a kanyart. Az este elején még az volt a szándékom, hogy a lányommal jól érezzük magunkat. Másfél órával később a gyerek sírt, és olyan mérges volt rám, hogy szinte beszélni sem tudott. Mi történt? A válasz nyilvánvaló volt, de én nem akartam meglátni, s így csaknem két órámba telt, amíg elismertem magamban, hogy hirtelen lontosabb lett számomra megnyerni a játszmát, mint jóban lenni :i lányommal. Ekkor romlott el a kedvem igazán. Hogyan veszíthettem el ennyire az egyensúlyt? Lassan ráébredtem, hogy nyelésvágyam túl nagy; egy részét föl kell adnom. Még ez is lehetetlennek tetszett. Nyerésvágyam jól szolgált egész életemben, sok
mindenre tettem szert általa. Hogyan lehet sakkozni, ha az ember nem akar nyerni? Sohasem éreztem jól magam, ha félgőzzel csináltam a dolgokat. Hogyan lehetne félgőzzel és mégis komolyan sakkozni? Valahogyan csak meg kellett oldanom ezt a problémát, mert nyilvánvalónak láttam, hogy túlzott versenyszellemem és lelkesedésem talán egy olyan magatartásforma részeként szervültek, amely még inkább elidegenítheti tőlem a gyerekeimet, és máskor is felesleges keserűséget és könnyeket okozhat. Deprimált állapotom folytatódott. Ma már nem vagyok deprimált. Föladtam nyerésvágyam egy részét. Énemnek ez a része nincsen többé. Meghalt, mert meg kellett halnia. Én öltem meg, hogy az apaságban nyerhessek. Mikor gyerek voltam, ez a tulajdonságom mindig a javamat szolgálta. Fölismertem, hogy szülőként akadályozott. Megváltoztak az idők, s hogy lépést tartsak velük, föl kellett adnom. Nem hiányzik. Azt hittem, hiányozni fog, de nem.

 

sery68 - Főoldal.