Önismeret, szabadság.

"Az, aki ismeri önmagát, édes;
már maga, a jelenléte is olyan, mint a méz."
(Osho: Metafizika)




lap tetejére

DR. M. SCOTT PECK

A járatlan út

A szeretet, a hagyományos értékek és a szellemi fejlődés új pszichológiája

Az önfeláldozás

A megfontolatlan és káros nevelés mögött számos indíték húzódhat meg, de általában van egy közös jellemzőjük. Aki a szeretet palástja alatt megfontolatlanul ad, rendszerint saját szükségleteit akarja kielégíteni, nem azét, akinek ad. Egy lelkész keresett föl, nem szívesen. Mégis fölkeresett, mert felesége súlyos depresszióba került, két fia kimaradt az iskolából, otthon lakott, és pszichiátriai kezelésre szorult. Bár az egész család beteg volt, a lelkész képtelen volt elfogadni azt a lehetőséget, hogy ebben neki is lehet némi szerepe. "Mindent megteszek értük, amit csak lehet" mondta. "Nincs olyan perc, amelyben ne aggódnék a családomért." Az analízis során kiderült, hogy a lelkész valóban halálra dolgozza magát családjáért. Mindkét fiának új autót vett, és kifizette a tetemes biztosítási költséget, bár úgy érezte, a fiúk többet is tehetnének saját magukért. Minden héten a városi operába vagy színházba vitte feleségét, bár utált bemenni a városba, és az operában halálra unta magát. Bármilyen sokat dolgozott is, szabad idejét többnyire azzal töltötte, hogy felesége és fiai után rakótt rendet a házban; családja rendetlen természetű volt. "Nem fárad bele, hogy állandóan a családért tesz mindent?" - kérdeztem. "Dehogynem - válaszolta de mi mást tehetnék? Túlságosan szeretem őket ahhoz, hogy ne törődjem velük. Annyira szeretem őket, hogy egy pillanatra sem lazíthatok, amíg csak szükségük lehet valamire. Lehet, hogy nem vagyok nagyon okos ember, de legalább van bennem törődés és szeretet." 91 101 Érdekes módon az is kiderült, hogy a lelkész apja nagy hírű, kiváló tudós volt, aki mértéktelenül sokat ivott, szoknyavadász volt, családjával pedig egyáltalán nem törődött. Betegem lassanként fölismerte, hogy gyermekkorában megfogadta: annyira különbözni fog apjától, amennyire csak lehet, s amennyire szívtelen és nemtörődöm volt apja, annyira lesz ő törődő és kedves. Végül azt is megértette, hogy magatartása elsősorban önmagáról alkotott képének állandó igazolását szolgálja, beleértve a lelkészi hivatást is. Már jóval kevésbé értette meg, miért kezeli családtagjait megannyi infantilisként. Felesége mindig az ő "kis cicája" volt, felnőtt fiait pedig "kicsinyeim" néven emlegette. Végül meg kellett tanulnia, hogy a szeretet összetett érzés, amelyben fejének éppúgy része van, mint szívének. Miután szeretetében az vezérelte, hogy minél inkább elüssön apjától, nem alakult ki semmiféle rugalmas rendszere szeretetének kifejezésére. Meg kellett tanulnia, hogy nem megadni valamit, amikor azt nem volna helyes megadni, szeretetre vallóbb viselkedés, mint feltétel nélkül min- dent és mindig megadni. Meg kellett tanulnia, hogy szeretetre vallóbb viselkedés függetlenségre nevelni arra érett embereket, mint továbbra is gondoskodni róluk, amikor már réges-régen képesek gondoskodni magukról. Még azt is meg kellett tanulnia, hogy az egészséges családi élethez hozzátartozik saját elégedetlenségének, haragjának, szükségleteinek és elvárásainak kifejezése is, s hogy a szeretet nem csupán az angyali türelemben, hanem a megfontolt összeütközésben is megnyilvánulhat. Lassacskán változások következtek be. A lelkész nem tett rendet mindenki után, és nyíltan kimutatta haragját, amiért fiai nem járulnak hozzá a család megélhetésének költségeihez. Nem fizette tovább a biztosítást, és közölte fiaival, hogy amennyiben vezetni akarnak, a kocsik biztosítását fizessék be maguk. Feleségének azt javasolta, hogy menjen egyedül az operába. E változásokkal persze föl kellett adnia addigi szerepét: nem volt többé a család mindenható eltartója. S bár addigi viselkedésében elsősorban az motiválta, hogy saját magáról alkotott elképzelését igazolja, a lelkészben megvolt a valódi szeretet képessége, s ez a ké
pesség tette lehetővé a változásokat. Felesége és fiai először haragudtak rá, de az egyik fiú hamarosan visszatért az egyetemre, a másik pedig komoly állást talált, és saját lakást bérelt. Felesége hamarosan élvezni kezdte függetlenségét. A lelkész jobban végezte munkáját, és több élvezetet talált az életben. A lelkész félreértelmezett szeretete megközelítette a szeretet súlyosabban pervertált formáját, a mazochizmust. Laikusok sokszor, tévesen, úgy hiszik, hogy a szadizmus és a mazochizmus a nemi érintkezéssel kapcsolatos fogalmak, s hogy a nemi kapcsolatokban okozott vagy elszenvedett fájdalomnak felelnek meg. Ami azt illeti, a szexuális szadomazochizmus meglehetősen ritka pszichopatológiai jelenség. Sokkal gyakoribb és végeredményben sokkal komolyabb megjelenési forma az ún. szociális szadomazochizmus, amikor is az emberek nem szexuális, hanem emberi kapcsolataikban vágynak tudat alatt a fájdalomra, annak cselekvő vagy szenvedő formájában. Prototípusa ennek az az elhagyott, depresszióba került asszony, aki jó néhány évvel ezelőtt fölkeresett. Felsorolta sérelmeit. Férje rosszul bánt vele, nem szentelt neki figyelmet, rengeteg alkalmi kapcsolata volt, elkártyázta a kosztpénzt, napokra eltűnt, s ha részegen hazajött, elagyabugyálta, s mintha mindez nem volna elég, most, karácsonykor, éppen karácsonykor, elhagyta. Az újdonsült pszichiáterben részvét ébredt, de a további vizsgálódásban a részvét feloldódott. Kiderült ugyanis, hogy a kapcsolat már húsz éve tart, az asszony kétszer elvált férjétől, és kétszer újra hozzáment, számtalanszor összevesztek és számtalanszor kibékültek. Néhány hónapig, úgy látszott, minden rendben megy. A pszichiáter függetlenségre nevelgette az asszonyt, aki látszólag maga is élvezte a nyugalmat. Aztán egy napon vidáman robbant be a rendelőbe: "Henry visszajött! - újságolta boldogan. - Tegnap fölhívott, s kérte, hogy találkozzunk. Aztán könyörgött, hogy fogadjam vissza, s mert tényleg úgy látszik, hogy megváltozott, visszafogadtam." Ha a terapeuta rámutat, hogy ezzel csak minden elölről kezdődik, az asszony azt válaszolja: "Hiszen szeretem. A szeretetnek nem lehet ellenállni." S ha ezek után a terapeuta megkísérli, 93 hogy e "szeretetet" górcső alá vegye, a beteg véget vet a foglalkozásoknak. Mi folyik itt? Ahogyan a terapeuta igyekszik megérteni a történteket, eszébe jut, milyen nyilvánvaló élvezettel sorolta föl az asszony sérelmeit és számolt be férje brutalitásáról. A terapeutának különös ötlete támad. Talán ez az asszony elviseli, sőt kiprovokálja férje viselkedését, mert örömet jelent neki, ha beszélhet róla. De milyen természetű öröm ez? A terapeuta emlékszik az asszony önelégültségére. Lehetséges volna, hogy az asszony életében a legfontosabb az erkölcsi fensőbbség érzete, s ennek fenntartása miatt szüksége van arra, hogy rosszul bánjanak vele? A kép kitisztul. Azáltal, hogy elviseli az alantas bánásmódot, felsőbbrendűnek érezheti magát. Végül még abban a szadisztikus örömben is része van, hogy látja, amint férje könyörög és rimánkodik, hogy fogadja vissza, s ezzel megalázott helyzetében elismeri az asszony pillanatnyi felsőbbrendűségét, míg az eldönti, visszafogadja-e vagy sem. Ebben a pillanatban bosszút áll. Az ilyen nőkről a további vizsgálat rendszerint kideríti, hogy gyermekkorukban különös megaláztatásban volt részük, s ezért erkölcsi felsőbbrendűségük érzetét keresik az életben, ennek táplálására azonban állandó rossz bánásmódra és megaláztatásra van szükségük. Ha a világ jól bánik velünk, nincsen miért boszszút állnunk. Ha életünk célja a bosszúállás, akkor úgy kell intéznünk a dolgot, hogy a világ rosszul bánjon velünk. A mazochista ember a rossz bánásmód elviselését nevezi szeretetnek, jóllehet ez nem más, mint az a szükséglet, mely unos-untalan bosszút keres, s alapjában véve a gyűlölet motiválja. A mazochizmus kérdése megvilágítja a szeretet egy másik gyakori téves értelmezését, az önfeláldozást. E hit révén a tipikus mazochista önfeláldozásnak láthatja a rossz bánásmód elviselését, s így szeretetnek is egyszersmind, és ebből következően nem kell elismernie a benne élő gyűlöletet. Az imént említett lelkész ugyancsak szeretetnek érezte önfeláldozó magatartását, jóllehet nem annyira családjáért áldozott, mint saját magáról kialakított elképzelése igazolásának érdekében. Kezelése első idősza 101
kában állandóan arról beszélt, hogy mennyi mindent tesz meg családjáért, azt a látszatot keltve, hogy mindebből neki nem sok öröme származik. Pedig származott. Amikor az ember úgy érzi, másért tesz valamit, bizonyos mértékben nem vállalja fel saját felelősségét. Bármit tesz is az ember, saját elhatározásából teszi, s azért határoz így vagy úgy, mert az szolgálja leginkább saját megelégedését. Bármit teszünk is másokért, valójában saját szükségletünket elégítjük ki. Az a szülő, aki így szól gyermekéhez: "Hálásnak kéne lenned mindazért, amit tettem érted", a szeretet súlyos hiányában szenved. Aki valóban szeret, az tudja, hogy a szeretet magában is öröm. Amikor az ember valóban szeret, azért teszi, mert szeretni akar. Azért van gyereke, mert gyereket akart, s ha szerető szülő, azért az, mert szerető szülő akar lenni. Igaz, hogy a szeretet magában foglalja az én bizonyos változását, ez azonban az én kiterjedése, kiteljesedése és nem feláldozása. Amint erre később még kitérek, az igazi szeretet önmagát tölti fel. Mi több: nem kevesebb, hanem több lesz tőle a lélek; a szeretet megtölt, nem lecsapol. Valós értelemben a szeretet éppoly önző, mint hiánya. íme újra megjelenik a paradoxon: a szeretet egyszerre önző és önzetlen. Nem az önzés vagy az önzetlenség különbözteti meg a szeretetet a szeretet hiányától, hanem az érzelem célja. A valódi szeretet célja mindig a lelki fejlődés. A ha- mis szeretet célja mindig valami más.

 

sery68 - Főoldal.