Önismeret, szabadság.

"Az, aki ismeri önmagát, édes;
már maga, a jelenléte is olyan, mint a méz."
(Osho: Metafizika)




lap tetejére

A kegyelem meghatározása

Ebben a részben eddig olyan jelenségek változatait írtam le, amelyekre a következő közös tulajdonságok jellemzőek:
1. Elősegítik, támogatják, védik az emberi életet és a lelki fejlődést. 215

2. Működésük csak részben érthető (mint a fizikai ellenálló képesség vagy az álmok esetében) a természeti törvények alapján, legalábbis ahogyan azokat a tudományos gondolkodás értelmezi.
3. Gyakran és egyetemesen jelentkeznek az emberek életében.
4. Bár a tudat hatást gyakorolhat rájuk, eredetük a tudatos akaraton és a tudatos döntés képességén kívül esik. Ezeket a jelenségeket általában elkülönítik egymástól, én azonban azt hiszem, hogy egyetlen jelenség különböző megnyilvánulásai, egyetlen hatalmas erő megnyilvánulásai, amely az emberi tudaton túlról gondoskodik a lelki fejlődésről. Sok száz, sok ezer évvel azelőtt, hogy a tudományos gondolkodás kialakította az olyan fogalmakat, mint az immunglobulinok, az alvási szakaszok, a tudat és a tudattalan, a vallásos emberek ezt az erőt fölismerték, és kegyelemnek nevezve énekelték meg dicséretét.
Mi, akik megfelelően tudományosan és szkeptikusan gondolkozunk, mit kezdjünk ezzel az erővel? Nem tudjuk megérinteni.
Nem tudjuk megmérni. Mégis létezik, mégis valóságos. Ne vegyünk róla tudomást, mert nem illeszkedik bele a természeti törvények rendszerébe? Ez veszélyesnek látszik. Alig hiszem, hogy megérthetnénk a világegyetemet és az ember helyét a világegyetemben a kegyelem fogalma nélkül.
Még csak a helyét sem tudjuk ennek az erőnek. Csak azt tudjuk, hol nincsen: az emberi tudatban. Akkor hol van? A taglalt jelenségek egy része arra utal, hogy a tudatalattiban. Más formái, mint a szerendipitás vagy a szinkronitás arra mutatnak, hogy az egyéniség határain túl keresendő. Nemcsak azért nehéz meghatároznunk helyét, mert tudományosan gondolkozunk: a vallásos gondolkodás hasonló nehézségekkel küzd. Bár a kegyelmet természetesen Istennek tulajdonítják, s azonosítják Isten szeretetével, sohasem tudták pontosan meghatározni Isten helyét. Ebben a tekintetben a teológiában két, egymásnak nagyjából ellentmondó elmélet uralkodik. Az egyik az emanáció elve, mely szerint a kegyelem egy kívül álló Istenből sugárzik; a másik az immanencia, mely szerint a kegyelem az emberi lét középpontjában fellelhető Istenből sugárzik. 128 Ez a dilemma elsősorban a dolgok elhelyezésének vágyából fakad. Az emberek szeretik a fogalmakat határozott formában elképzelni, mint a cipőt, a hajót, a pecsétviaszt. A jelenségeket akkor értjük, ha sikerült a megfelelő kategóriába sorolni őket. Valami vagy cipő, vagy hajó - a kettő egyszerre nem lehet. Én én vagyok és te te vagy - és a kettő nem összekeverendő. Hindu és buddhista gondolkodók ezzel nem értenek egyet, mayának, azaz illúziónak nevezik. Ugyanígy azok a modern fizikusok, akik relativitással, hullámrészecskékkel vagy elektromágnesességgel foglalkoznak, egyre inkább fölismerik ennek a gondolkodásnak a tarthatatlanságát. A régi szokást azonban nehéz levetkezni, az ember továbbra is el akarja helyezni a dolgokat, még ha Istenről vagy a kegyelemről van is szó, még akkor is, amikor érzi, hogy az elhelyezés kényszere korlátozza a jelenség megértésének lehetőségét. Én azt kísérlem meg, hogy az egyéniséget ne elkülönült egységnek lássam, s ha már kénytelen vagyok az egységek nyelvén írni, az egyéniséget úgy látom, mint olyan egységet, amelynek határa egy áthatolható vékony hártya vagy kerítés, ha úgy tetszik, de semmiképpen sem fal. Ahogy a tudatos és a tudattalan között lehetséges a közlekedés, ugyanúgy lehetséges az egyéni elme és a külső "elme" között is, mely utóbbi még nem egyénenként hat át bennünket. A ma tudományos nyelvénél könnyedebben és találóbban fogalmaz Julianus, a XIV. században élt remete, amikor az egyén és a kegyelem kapcsolatáról ír: "Mert amiképpen a ruha fedi a bőrt, bőr a húst, hús a csontot s az egész a szívet, azonképpen fedi a testet és a lelket Isten jósága. Úgy és még annál is jobban, mert ruha és test elkopik és semmivé lesz, de Isten jósága örökké megmarad." Akárhogyan fogalmazzunk is, nyilvánvaló, hogy lelki fejlődésünket elősegíti egy tudatos, akaratunkon túli erő, melynek tökéletesebb megértése érdekében megvizsgálunk egy másik csodát, az élet fejlődésének csodáját, melyet evolúciónak nevezünk.

  • Az evolúció csodája

  •  

    sery68 - Főoldal.