Hitler különös repülőgépei |
Hitler különös repülőgépeinek története valamikor 1933-ban kezdődött, amikor két tizenéves testvér Reimar és Walter Horten fejébe vette, hogy olyan vitorlázógépet készít, amelynek nincsen törzse és függőleges vezérsíkja ( avatatlanok számára „farka”), így a személyzet, a berendezések és a hasznos teher gyakorlatilag egy hatalmas szárnyban kerülnek elhelyezésre. Ez a technikai megoldás gyakorlatilag már a repülőgép feltalálásakor megfogalmazódott, ebben még semmi újdonság nem volt, de abban már igen, hogy ezeket a repülőgépeket vadászbombázóként vagy stratégiai bombázóként, esetleg csapatszállító gépként alkalmazva megfordítja a II. világháború kimenetelét. A repülőgép mint aerodinamikai szerkezet felfedezése és működésének megértése, majd az I. világháború tapasztalatai arra a leegyszerűsített következtetésre vezettek, hogy a viszonylag kis teljesítményű motorokkal csak úgy lehet komolyabb terhet levegőbe emelni – legyen az ember vagy rakomány – ha megnöveljük szárnyakon keletkező felhajtóerőt, azaz növeljük a szárnyak felületét és csökkentjük a repülőgép szerkezetének súlyát. Hugo Junkers már 1910-ben szabadalmaztatott egy olyan légi közlekedési elképzelést, ahol nem kisebb célt tűzött ki, mint az atlanti menetrendszerinti légijárat megvalósítását. A csupaszárny megoldás számára azt jelentette, hogy van hely az utasoknak, csomagjaiknak és az üzemanyagnak (!), ugyanakkor magának a szárnynak kicsi a légellenállása. Természetesen a csupaszárny kialakítás nem jelenti azt, hogy nincsenek kiemelkedések, stabilizátorok vagy egyéb kiegészítő eszközök, de alapjában véve inkább egy bumeránghoz hasonló szerkezetre kell gondolnunk és nem a klasszikus értelemben vett repülőgép aerodinamikai kialakításra. Junkers nekikezdett megvalósítani az elképzelést, de az I. világháború után a győztes Franciaország és Nagy-Britannia a versailles-i egyezmény korlátozásai révén sikeresen „kicsinálták” Hugo Junkers terveit, azaz egyszerűen megtiltották a repülőgép fejlesztését. Tegyük hozzá csöndben, talán jogos is volt a félelem. Mindenesetre a fasiszta Németország ösztönözte a sikló (vitorlázó) repülők fejlesztését és klubokba szervezte a repülni vágyó fiatalokat, aztán a politikusok meghátrálásával és a háború kitörésével ugyanezek a fiatalok később porrá bombázták Dél-Angliát. De a fanatikus repülőgép tervezők agyába már befészkelte magát az ötlet. A csupaszárny konfigurációt az 1930-as és 40-es években az Egyesült Államokban Jack Northrop és Cheston L. Eshelman, a Szovjetunióban Borisz Ivanovics Cseranovszkij, Németországban Alexander Lippisch és a már korábban említett Walter és Reimar Horten vizsgálták részletesen. A Horten testvérek voltak azok, akik tizenévesen arra adták a fejüket, hogy csupaszárny vitorlázógépeket fognak készíteni és abból sem csináltak problémát, hogy a második kísérleti gépüket már két tolócsavaros motorral is felszerelték. Ez volt a H.V. Sajnos a berepülés során egy apróság zavarta meg kísérletet - a súlypont túlságosan hátrakerült. Ennek eredménye az volt, hogy nem csak a repülőgép törött össze, hanem Reimar álkapcsa és Walter néhány foga is. Mindenesetre a Horten testvérek szilárdan hittek a csupaszárny konstrukcióban és folytatták a kísérleteket: előrébb hozták a motorokat és meghosszabbították a propellerek tengelyeit, így a H.V-B már 1938-ban sikeresen felszállt és repült. Ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy a két testvér valami érdekesre rátapinthatott, mert a repülőgépükhöz meglepően hasonlított a Northop által 1940-ben megépített N-1M Flying Wing Jack. Vélelmezhetően az egyébként neves amerikai repülőgépgyártó cég is rámozdulhatott a csupaszárny fejlesztésre, de aztán jött a háború és a megvalósítás a szövetséges hatalmak részéről háttérbe szorult. Nem volt ez másképpen a német oldalon sem egészen 1941-ig, amikor is a Luftwaffe alkalmazta Reimar Hortent, hogy tárja fel a csupaszárny repülőgépek katonai célú alkalmazásának lehetőségeit. Göring ekkor fogalmazta meg a „3x1000” koncepciót, ami arról szólt, hogy Németországnak olyan bombázó kell, ami 1000 kg bombát 1000 kilométer távolságra 1000 km/h sebességgel tud eljuttatni. Hiába na, a propagandához (is) értettek a nácik. A Horten testvérek arra a következtetésre jutottak, hogy a kis légellenállású csupaszárny repülőgép megtervezésével több legyet is agyoncsapnak: - csökkentik a légellenállást, így - növelhetik a hajtómű teljesítményét addig a pontig, hogy - az elvárt hatótávolságot még teljesíthető legyen. Reimar Horten már 1942-ben megépített egy 61 láb fesztávolságú gépet (azaz a szárnyvégek közötti távolság kb. 18,5 m volt) és a H.IX nevet adta neki. Walter tesó meg elérte azt, hogy ezt a gépet vegyék alapul a „3x1000” koncepcióhoz . A repülőgép gyártását maga Hermann Göring hagyta jóvá, de elrendelte a további két 30 mm-es gépágyú beépítését is, mert ilyen sebességgel rendelkező repülőgép még akár a szövetséges vadászgépekkel is felveheti a versenyt. Akár Göring találta ezt ki, akár valaki más, gyakorlatilag meghatározta azt a repülőgéptípust, amit manapság vadászbombázóknak hívunk. A H.IX az alkalmazott anyagokat tekintve vegyes konstrukció volt, a központi kabin hegesztett csövekből a szárnyak merevítői fából készültek, a szárnyak profilját faszén és fűrészpor keverékkel összeragasztott rétegelt lemezből készített panelekből állították össze. A szárny egyetlen főtartóval rendelkezett, amely áthaladt a sugárhajtómű beömlőnyilásán és tartotta magát a hajtóművet is. A futómű behúzható volt, egy orrfutóval (He-177-ről átmentve) és két főfutóval háromszög elrendezésben. A leszállás rövidítésére fékezőernyőt használtak. Összesen három példány készült. Az első prototípus H.IX V1 vitorlázó repülőgép volt, hajtóművel nem rendelkezett és 1944. március 1-jén repült. Miután a testvérek megoldottak néhány a repülőgép testével kapcsolatos problémát arra döntésre jutottak, hogy a fejlesztést összekötik az új Messerschmidt Me-262 fejlesztésével. Eredetileg a BMW 003 sugárhajtóművet szánták a gépbe, de az már nem készült el és így azt a Me-262 Junkers Jumo 004 hajtóműveivel helyettesítették. A sugárhajtóművekkel szerelt H.IX V2 repülőgép 1944. decemberében már sikeresen felemelkedett és elérte a 800 km/h sebességet. Göring hitt a tervezőknek és 40 darabot rendelt a gépből és a Gothaer Waggonfabrik folytatta - immár Ho-229 típusjelzéssel - a vadászbombázó további tesztelését és gyártását, míg a Horten testvérek Hitlertől új feladatot kaptak. Ez volt Hitler utolsó reménysége: a H. XVIII stratégiai bombázó. (A hatmotoros H. XVIII egyes feltételezések szerint a német atombomba célbajutattását volt hivatott végrehajtani olyan célpontok ellen mint New York, Washington, London és nyilván Moszkva. Igaz, a német atombomba csak elméletileg létezett, valószínűleg a hajtóművek sem bírták volna ki a hosszú utat és a bombázó sem készülhetett el Németország összeomlásáig.) A Ho-229 feltételezhető repülési sebessége 997 km/h volt, amely, ha igaz, az azt jelentette, hogy lényegesen gyorsabb volt, mint a Me-262. A második prototípus állítólag nagyon jól reagált, olyan jelentések is készültek, hogy a Me-262-vel légiharcot szimuláltak és a Ho-229 legyőzte a Me-262-t. 1945. február 18-án került sor a harmadik tesztrepülésre. Körülbelül 45 perc repülési idő után az egyik a Jumo 004 sugárhajtómű kigyulladt és leállt. A pilóta többször is megpróbálta újraindítani a hajtóművet, de repülőgép lezuhant és gyakorlatilag az egyetlen prototípus megsemmisült. Még ugyan megépítették a H.IX V3 változatot, de a háború már a vége felé járt. Az amerikaiak elindították a Paperclip fedőnevű akciót, amelynek célja a német fegyverfejlesztések és fejlesztők „kimentése” volt: a szövetségesek 1945. áprilisában elfoglalták a Gothaer Waggonfabrik gyárát és megszerezték a Ho-229, a világ első sugárhajtóműves csupaszárny repülőgépének terveit és maradványait. Az amerikaiak számos csupaszárny gépet kaparintottak meg, köztük a Ho-229 középső részét. Feltételezhetően tanulmányozták azok kialakítását és természetesen megkezdték/folytatták saját csupaszárny gépeik tervezését és építését. 1942-ben a Northrop N-9M, 1946-ban a Northrop YB-35 és 1947-ben a Northrop YB-49 készültek el. Ezek a típusok nem jutottak el a sorozatgyártásig, mert időközben az az elképzelés fogalmazódott meg, hogy távolsági bombázásokkal kell kezelni az ellenség kiiktatását. Így született meg például az Avro Vulcan. A 80-as években újra előszedték a csupaszárny konstrukciót, mert időközben az is fontos lett, hogy a radarok számára láthatatlan vagy legalábbis nehezen észrevehető legyen. A radaron alapuló légvédelem leegyszerűsítve arról szól, hogy kisugároznak egy impulzust, az visszaverődik a repülőgépről és a visszavert impulzust felfogjuk. Az egész proceszt csak azért csináljuk, hogy megmérjük az időt a kisugárzástól a vételig és tudva azt, hogy az impulzus fénysebességgel terjed egy egyszerű szorzással kiszámoljuk a cél távolságát. Hogyan tehetünk a radarok számára láthatatlanná egy repülőgépet? Az egyik megoldás az, hogy kis visszaverődési felületet kell kialakítani. Márpedig a csupaszárny gépek szemből, hátulról és oldalról rendkívül kicsi felülettel rendelkeznek. A másik megoldás, hogy olyan anyagokkal vonjuk be a gépeket, amelyek elnyelik vagy kismértékben verik vissza a rádióhullámokat. És tulajdonképpen már láthatjuk magunk előtt a B-2 Spirit stratégiai bombázókat, amint átrepülnek Irak egén. * * * A háború után Reimar Horten Argentínába emigrált, miután nem tudott megegyezni sem a brittekkel, sem a kínaiakkal. Folytatta a tervezői munkát, szuperszónikus deltaszárnyú repülőgépeken és narancsszállító csupaszárny gépeken gondolkozott, sikertelenül. 1994-ben halt meg rancsóján. Walter Németországban maradt és az új német légierő tisztje lett és 1998-ban halt meg. A 40-es években a U.S. Force komolyan vizsgálta a megszaporodó UFO jelentéseket, azt gyanítva, hogy a Szovjetunió mégiscsak hozzáfért a Horten testvérek terveihez. A zsákmányolt gépek közül négyet 1993-ban visszaadtak Németországnak, ahol újjáépítették azokat és Berlinben a Deutschese Technikmuseumban állították ki. |
HírekAmerikai foci
Alapvetések2012-es idény▶Superbowl és egy kicsit továbbThe greatest play of all timeNFL Draft 20132014-es idény▶Merre tovább, Philadelphia Eagles?Új szelek fújnakThe Eagles have landed
Apa, kezdődik!!!1. hét Oakland Raiders2. hét Tampa Bay Buccaneers3. hét Minnesota WikingsErősorrend - 4 hét után5. hét Indianapolis Colts6. hét Cleveland Browns7. hét Tennessee TitansErősorrend - 8 hét után9. hét Kansas City Chiefs10. hét Philadelphia Eagles11. hét Houston Texans12. hét New York GiantsErősorrend - 13 hét után14. hét New England Patriots15. hét San Francisco 49ers16. hét Cincinnati BengalsErősorrend az alapszakasz végénDivisional PlayoffConference Championships
PreviewElső hétMásodik hétHarmadik hétNegyedik hét - Power RankingÖtödik hétTizedik hétTizenegyedik hétTizenkettedik hétTizenharmadik hétTizennegyedik hétTizenötödik hétTizenhatodik hétTizenhetedik hétRájátszás 2014
GasztroizéJoghurtos padlizsánOrosz vodkakorcsolyaZabpelyhes-mézes kenyérRetro hamburgerLevesek▶Édességek, sütik▶Főfogások▶Lenin kedvencePhiladelphiai CheesesteakKoreai répasalátaVinegret salátaTatárbifsztekSzilvásgombócCseburek - közép-ázsiai húsostáskaSkót tojás
Szilvás morzsás sütiMáglyarakásEpres krémesSzilvás piritósMákos gubaSzirnyiki - a szovjet túrófánkCitromos zapekanka
Tefteli - orosz húsgombócokHortobágyi palacsintaKijevi csirkeSzezámos-mézes-csípős csirkemellKocsonya egyszerűenFusilli di MareSaslik magyarosanCayenne sertéskaraj zöldséges sült rizzselSáfrányos-kurkumás rizottó pokoli csirkemájjalBalkongrillSzász rakottkelBbq oldalas DV módraSült debreceni kolompérral és kakukkfüves Hokkaido tökkelBurgundi marhaLabancpecsenye párolt csicsókávalHirtelenkészült krémsajtos sztrapacskaBácskai rizseshús közép-ázsiai beütéssel
HaditechnikaPáncélosok▶Kaszpi SzörnyeBurja és NavahoTankgyilkos 88-asOrosz HarkályHeckler&Koch MP7A1Hitler különös repülőgépeiMe-323 GigantA Karl óriásmozsárFL 282 - KolibriAlmaz felderítő űrállomásRadarokFLAKTürme - légvédelmi tornyokKatonai térképek MagyarországrólEnigmaA légierő (kezdetek)Szovjet lézertank kísérletekA légierő (hőskor)Pilóta nélküli felderítő repülőeszközök
T-90 harckocsiTunguszkaHarckocsi katalógusRohamlövegek I.Rohamlövegek II.World of TanksA KV nehézpáncélosokMerkavaA szovjet ISZ sorozatTankok az asztalon▶
Kreatív sarokTengiz Saga▶Útibeszámolók▶Origami▶Sima és fordítottReklámzabálóknak▶KIBRA Gallery▶Brüsszeli kalandokDarth Vader dosszié▶PuzzlemániaSCI-FI▶EURO2016▶Rio 2016 - ahogy én látomAkkor és most▶
A vadon szava - Szlovák ParadicsomThassos 2009Thassos 2010Baltikum 2005Prága 2012PargaPelion-félszigeti élmények 2013GEOcaching▶Bramshill House-i kísértetekTrogiri panorámaLisszabon - Belém-toronySzlovák Paradicsom - ÚjratöltveNyárutó a Cavallino kempingbenStavrosi nyaralásMiértek és hogyanok - LondonNeos Marmaras 2017
Sávoly-hídSchossberger kastélyVáci ártéri tanösvényNaplás-tóVáci körsétaÖrkény telefonfülkéjeFebruári kincsvadászatAz egri vár másolata (GCEGER) és az Ezredik (GC1000)GellérthegyVeterán sasokHétvályús-forrás és Vörös-kő
vírusírtókRetroWindowsSzigetLevi's 501Coca-ColaBond 007Darth Vaderskót whiskywhiskeySzappanGeorge ClooneyHondaBeckhamHeinz ketchupMercedesvajMessiSuperBowl 2015Mr. BeanNike (C. Ronaldo)Ausztrál sör
Darth Vader jelentiDarth Vader elfogott jelentéseDarth Vader jelentiDarth Vader jelentiBirodalmi űrkikötő FrankfurtDarth Vader jelenti - Feltárt dokumentumok 1Darth Vader jelenti - Feltárt dokumentumok 2.Darth Vader elfogott jókívánságai
Pontozásos MeccsértékelésA zosztrákmagyarVélemény_1A zizlandmagyarVélemény_2A magyarportugálVélemény_3
AjánlóHotel KardosfaSzlovák ParadicsomMachu Picchu panoramaVonatokZene▶Filmek▶MiniversumMa este megbukunkRejtő képregényekKönyvek▶Szabadstrandok a Dunakanyarban▶
Az orosz Kék MadárŐ még csak 17 - LordeRapülök - SzívzuhogásMetallica - cimbalmonKáosz KözpontMagnificoINXSTatjana SznyezsinaBalkan FanatikKerekes BandPink Floyd - The Endless RiverDalszöveg fordítások▶Legjobb hangok▶Roger Waters az Arénában!
IdőgépU2 - Mysterious waysAerosmith - Girls of SummerTrain - 50 módja annak, hogyan búcsuzzunk elAC/DCTrain - Hey, Soul SisterSimple Minds - Belfast ChildTrain - Angel in Blue JeansQueen - Friends will be friendsGuns N' Roses - Sweet child o' mineDepeche Mode - Policy of TruthGenesis - Land of ConfusionLoituma - Levans polkkaWhile My Guitar Gently WeepsAerosmith - Walk this wayRolling Stones - Love is strongKygo - Here for You ft. Ella HendersonMary Jane's Last Dance - Tom PettyPhil Collins - Don't Lose My NumberJon Bon Jovi - Blaze of Glory
A legjobb hangok - első részA legjobb hangok - másfeledik részA legjobb hangok – második részA legjobb hangok – harmadik rész
30 for 30GravityA szélhámosAz igazi spoyler - AvatarSajbu! Sajbu!Szelídek és PatkányokHazafutás & SzupercellaA holnap határaA Jó, a Rossz és a CsúfAz élet ízeiUtánérzések: Last Vegas & A holnap határaA tavasz tizenhét pillanataEgy igazi sci-fi: Csillagok közöttA Harag (Fury) és a SztálingrádJupiter felemelkedése & Ex_MachinaVadon és MentőexpedícióRejtélyes XX. századSpectreÉbredő erőKész katasztrófa és VakációÉrkezés
GALAKTIKAA kilences kocsiMoszkva 2042Utazás TralalábaVagdalthús Hadművelet▶Fecskék és FruskákIsaac Asimov: A halhatatlanság halála; Nemezis; Az istenek is...
Babérkoszorú