Me-323 Gigant |
Sok írás született már a II. világháború fegyvereiről, melyek kétségkívül indokoltak, hiszen a csatákat puskákkal, ágyúkkal, harckocsikkal és repülőgépekkel vívták meg. Ugyanakkor alig esik szó az úgynevezett támogató csapatokról, akik főzték az ételt, szállították a lőszert és ápolták a sebesülteket. A kedves olvasót egy olyan szállító eszközzel szeretném megismertetni, ami a maga nemében és technikai kialakításában úttörő vállalkozás és mellesleg a világháború legnagyobb szállító repülőgépe volt. Ez a Messerschmitt Me-323 (Gigant) . A második világháborúban a német hadsereg új megoldásokat és ennek megfelelő fegyverzetet alkalmazott ellenfeleivel szemben. Egy korábbi cikkemben már említettem, hogy a fegyvernemek milyen hatékonyan tudtak együttműködni, azaz ha a gyalogosok megakadtak az előrenyomulásban, szóltak a páncélos fiúknak, akik térültek-fordultak és odacsaptak. Vagy a zuhanóbombázó pajtiknak, aki ugyanezt csinálták felülről. Ezt manapság úgy hívják, hogy összfegyvernemi harc. 1940-ben Európában senki sem volt képes ellenállni a náci Németországnak és annak jól képzett haderejének. A sikerekben kiemelkedő szerepe volt a parancsnokok önállóságának és kezdeményezőképességének, akik nem féltek a merész megoldásoktól sem. A dinamikus hadviselés egyik merész elképzelése volt a saját csapatok ellenség hátába juttatása. És itt nem 3-4 emberre gondolok, hanem százakról és ezrekről. Ezek egyrészről az ejtőernyősök, másrészt a légiszállítású – alapvetően vitorlázó gépeken – a célterületre eljutatott katonák voltak. Ezek a csapatok felszerelésüket és fegyvereiket tekintve nyilván korlátozott lehetőségekkel rendelkeztek, csak pár napra elegendő lőszert és élelmet vihettek magukkal. Feladatuk is viszonylag egyszerű volt: lerohanják a kijelölt célpontot, ami általában a további hadműveletek szempontjából fontos objektum (pl.: híd, átkelő, repülőtér) vagy olyan célpontok voltak, amelyek kiiktatása „szemből” nagy veszteségekkel járt volna (pl.: bunkerek, erődök). Természetesen ezeknek a csapatoknak a veszteségei rendkívül nagyok voltak és bizony ha nem sikerült 3-4 napon ellátni őket, akkor szomorú vég várt ezekre a katonákra. Az is igaz, hogy ezek a fiúk sem voltak pudingok. A háború kezdeti szakaszán az égboltot a Luftwaffe uralta. Lengyelország, Norvégia, Dánia, Belgium, Hollandia és Franciaország lerohanása után már csak Nagy-Britannia tartotta magát és a fogadóirodákban elég kis eséllyel fogadtak volna angol sikerre. Hitler úgy tervezte, hogy miután végez a britt légierővel, amivel csak tud átkell a csatornán és meghódítja Nagy-Britanniát is. A németek kimondottan sikeresek voltak a légiszállítású és ejtőernyős csapatok bevetését illetően, csak úgy mellesleg Krétát egy ilyen hadművelettel foglalták el, így nem csoda, hogy az Egyesült Királyság igába hajtásakor is szerepet szántak ezeknek a csapatoknak. Szükség volt a meglévő vitorlázógépek nagyobbra cserélésére, így jött létre a Me-321 vitorlázógép, ami nem csak a katonák, hanem ágyúk és harckocsik szállítására is alkalmas volt. Aztán Hitler tervei Nagy-Britanniával kapcsolatban mondjuk úgy, hogy nem jöttek össze, megtámadta a Szovjetuniót és a Me-321 szerepe megváltozott és a típus teherszállító feladatokat kapott a keleti fronton. 1941-ben már igényként fogalmazódott meg az, hogy kell egy nagy teherbírású, saját hajtóművel rendelkező repülőgép kifejezetten szállítási célokra. Értelemszerűen jött az ötlet, hogy a Me-231-t használják fel alapként, néhány bazi erős hajtóművel felturbózva. Aztán megszületett a Me-323 Gigant, a háború legnagyobb szállítórepülőgépe. A hajtóművek kérdésében arra jutottak, hogy az amúgy is leterhelt német ipart nem kényszerítik a motorok megtervezésével és legyártásával, hanem elegánsan felhasználják a francia Gnome et Rhône GR14N csillagmotorokat, amelyeket egyébként a Bloch MB.175 repülőgépben is alkalmaztak. Ez megfelelő teljesítményű volt, cirka 1180 LE, és nem kispályáztak, hanem rögtön négyet szerelnek fel egy megerősitett szárnyú Me 321-re. Ez így jól hangzik, de a valóságban az elérhető sebesség szerény 210 km/h volt, ami lassabb, mint az egyébként létező Ju 52 szállító repülőgép sebessége. Mit lehet tenni? Hozzáraktak még két motort! Így a jobb oldali szárnyon három motor óramutató járásával megegyező, míg a balszárnyon három motor az óramutató járásával ellenkező irányban forgott. A motorok kezdetben kéttollú fa légcsavarokat hajtottak, a későbbi példányokra már háromtollú fém légcsavarokat szereltek. A repülőgép orrában és a törzs közepén lévő lövésztoronyba 2 db 7,92 mm-es MG 15 géppuskát helyeztek el, de ezt később 5 darab 13 mm-es nehézgéppuskára cserélték. Ezeken kívül a védekezésre fel lehetett használni a szállított katonák fegyvereit is, ez plusz 6-8 db MG 34 géppuskát jelentett, amelyek az ablakokból tudtak tüzelni. A súlycsökkentés és az alumínium takarékoskodás éredekében a szárny nagy része rétegelt lemezből készült, míg a törzs csővázas szerkezet volt fa merevítéssel, mindezt vászon borítással. A gép eleje kitárható volt, ahova egy rámpán keresztül be lehetett rakodni. Érdekesség, hogy a törzs bal oldalán is kialakítottak egy újabb tehertér ajtót, ami a ki- és berakodás meggyorsítását szolgálta. A padlót a nagy teher miatt külön merevítették. Ilyen géphez már megfelelő futómű is kell, az eredetileg a Me-321-hez készült négykerekes főfutója helyett a Gigant nyolckerekes főfutót kapott, melynek kialakítása megkönnyítette a tábori repülőtereken történő le- és felszállást. A személyzet két pilótából, rádiós lövészből, két fedélzeti mérnökből, illetve két lövészből állt, azaz 7 fő repülte ezt a jószágot. A fedélzeti mérnököket egy-egy a szárny tövében kialakított két kis kabinban helyezték el, feladatuk az volt, hogy figyelték a motorok működését, tehermentesítve a pilótákat, így azoknak a motorokkal nem kellett törődni. Persze a pilóták felülbírálhatták a motor és a légcsavarok beállításait, ha szükségesnek tartották. A hat hajtóművel szerelt V2-es prototípus 1942 elején szállt fel és erre a megoldásra épült a D széria. A sorozatgyártást 1942 szeptembertől kezdték meg Leipheimben és Obertraublingban. A típus maximális terhelhetősége 12 tonna körül volt, bár ennél a tehernél már a Hellmuth Walter Werke által tervezett és eredetileg a Me-321-hez használt négy darab a szárny alatt elhelyezett folyékony üzemanyagú rakétákkal segítették a felszállást. A raktér 11 m hosszú, 3 m széles és 3,4 m magas volt. Német alapossággal felmérték a szállítási lehetőségeket és a következők verziókra jutottak: - egy darab 150 mm-es FH18 löveget (5,5 tonna) a hozzá tartozó Sd.Kfz.7 vontatóval (11 tonna); - két darab 3,6 t teherautót; - egy 88 mm-es Flak-ot és tartozékait; - 130 katonát vagy 60 sebesültet hordágyon, - 8700 vekni kenyeret; - 52 hordó az üzemanyagot. Az elkészült gépekből a tunéziai hadjárat idején alakították meg a KGzbV 323 különleges rendeltetésű alakulatot, amelyet 1942. novemberétől Rommel Afrika Hadtestének ellátására irányítottak, mert a szövetséges flotta miatt csak légihidon volt lehetséges az utánpótlás. Természetesen a németek biztosításként Bf 109 vadászokat adtak melléjük, de azt brittek is tudták, hogy a megrakott, kis sebességgel repülő gépek képtelenek védekezni. És 1943. április 22-én hét Spitfire és P-40 század találkozott a 27 darab Me 323-ból álló német szállító kötelékkel. Ezt a találkozót csak 6 darab Me-323 élte túl, míg a brittek oldalán csak 3 darab P-40 volt a veszteséglistán. A típust folyamatosan fejlesztették, több változat is készült, amelyeknél növelték a hajtóművek teljesítményét, megerősítették a repülőgép szerkezetét, növelték a szállítható rakomány és az üzemanyag tömegét. Mindazonáltal a Me-323 hajtóműveinek teljesítményét nem tudták kellően megemelni, ráadásul a tipikus rakománynál elérhető 1000-1200 km-es maximális távolság kevés volt. A Me-323 nagyon rugalmas repülőgép volt és képesek voltak sok találatot elviselni – persze hacsak nem üzemanyaghordókkal voltak megpakolva. Az Afrika Korps katonái viccelődve csak Leukoplastbombázónak hívták őket, ami nem tükröz nagy megbecsülést, de ennek ellenére, a korlátozott számú Me-323 felbecsülhetetlen értékű volt a németek számára és azokat intenzíven használták Észak-Afrikában és a keleti fronton is, például a Krim félsziget kiürítésekor. Egyes források szerint Magyarországon, Szentesen is leszálltak 1944-ben. A Me-323-ból összesen 213 darab készült el míg 1944-ben áprilisában a gyártást leállították. Épségben megmaradt repülőgép nem maradt fenn. |
HírekAmerikai foci
Alapvetések2012-es idény▶Superbowl és egy kicsit továbbThe greatest play of all timeNFL Draft 20132014-es idény▶Merre tovább, Philadelphia Eagles?Új szelek fújnakThe Eagles have landed
Apa, kezdődik!!!1. hét Oakland Raiders2. hét Tampa Bay Buccaneers3. hét Minnesota WikingsErősorrend - 4 hét után5. hét Indianapolis Colts6. hét Cleveland Browns7. hét Tennessee TitansErősorrend - 8 hét után9. hét Kansas City Chiefs10. hét Philadelphia Eagles11. hét Houston Texans12. hét New York GiantsErősorrend - 13 hét után14. hét New England Patriots15. hét San Francisco 49ers16. hét Cincinnati BengalsErősorrend az alapszakasz végénDivisional PlayoffConference Championships
PreviewElső hétMásodik hétHarmadik hétNegyedik hét - Power RankingÖtödik hétTizedik hétTizenegyedik hétTizenkettedik hétTizenharmadik hétTizennegyedik hétTizenötödik hétTizenhatodik hétTizenhetedik hétRájátszás 2014
GasztroizéJoghurtos padlizsánOrosz vodkakorcsolyaZabpelyhes-mézes kenyérRetro hamburgerLevesek▶Édességek, sütik▶Főfogások▶Lenin kedvencePhiladelphiai CheesesteakKoreai répasalátaVinegret salátaTatárbifsztekSzilvásgombócCseburek - közép-ázsiai húsostáskaSkót tojás
Szilvás morzsás sütiMáglyarakásEpres krémesSzilvás piritósMákos gubaSzirnyiki - a szovjet túrófánkCitromos zapekanka
Tefteli - orosz húsgombócokHortobágyi palacsintaKijevi csirkeSzezámos-mézes-csípős csirkemellKocsonya egyszerűenFusilli di MareSaslik magyarosanCayenne sertéskaraj zöldséges sült rizzselSáfrányos-kurkumás rizottó pokoli csirkemájjalBalkongrillSzász rakottkelBbq oldalas DV módraSült debreceni kolompérral és kakukkfüves Hokkaido tökkelBurgundi marhaLabancpecsenye párolt csicsókávalHirtelenkészült krémsajtos sztrapacskaBácskai rizseshús közép-ázsiai beütéssel
HaditechnikaPáncélosok▶Kaszpi SzörnyeBurja és NavahoTankgyilkos 88-asOrosz HarkályHeckler&Koch MP7A1Hitler különös repülőgépeiMe-323 GigantA Karl óriásmozsárFL 282 - KolibriAlmaz felderítő űrállomásRadarokFLAKTürme - légvédelmi tornyokKatonai térképek MagyarországrólEnigmaA légierő (kezdetek)Szovjet lézertank kísérletekA légierő (hőskor)Pilóta nélküli felderítő repülőeszközök
T-90 harckocsiTunguszkaHarckocsi katalógusRohamlövegek I.Rohamlövegek II.World of TanksA KV nehézpáncélosokMerkavaA szovjet ISZ sorozatTankok az asztalon▶
Kreatív sarokTengiz Saga▶Útibeszámolók▶Origami▶Sima és fordítottReklámzabálóknak▶KIBRA Gallery▶Brüsszeli kalandokDarth Vader dosszié▶PuzzlemániaSCI-FI▶EURO2016▶Rio 2016 - ahogy én látomAkkor és most▶
A vadon szava - Szlovák ParadicsomThassos 2009Thassos 2010Baltikum 2005Prága 2012PargaPelion-félszigeti élmények 2013GEOcaching▶Bramshill House-i kísértetekTrogiri panorámaLisszabon - Belém-toronySzlovák Paradicsom - ÚjratöltveNyárutó a Cavallino kempingbenStavrosi nyaralásMiértek és hogyanok - LondonNeos Marmaras 2017
Sávoly-hídSchossberger kastélyVáci ártéri tanösvényNaplás-tóVáci körsétaÖrkény telefonfülkéjeFebruári kincsvadászatAz egri vár másolata (GCEGER) és az Ezredik (GC1000)GellérthegyVeterán sasokHétvályús-forrás és Vörös-kő
vírusírtókRetroWindowsSzigetLevi's 501Coca-ColaBond 007Darth Vaderskót whiskywhiskeySzappanGeorge ClooneyHondaBeckhamHeinz ketchupMercedesvajMessiSuperBowl 2015Mr. BeanNike (C. Ronaldo)Ausztrál sör
Darth Vader jelentiDarth Vader elfogott jelentéseDarth Vader jelentiDarth Vader jelentiBirodalmi űrkikötő FrankfurtDarth Vader jelenti - Feltárt dokumentumok 1Darth Vader jelenti - Feltárt dokumentumok 2.Darth Vader elfogott jókívánságai
Pontozásos MeccsértékelésA zosztrákmagyarVélemény_1A zizlandmagyarVélemény_2A magyarportugálVélemény_3
AjánlóHotel KardosfaSzlovák ParadicsomMachu Picchu panoramaVonatokZene▶Filmek▶MiniversumMa este megbukunkRejtő képregényekKönyvek▶Szabadstrandok a Dunakanyarban▶
Az orosz Kék MadárŐ még csak 17 - LordeRapülök - SzívzuhogásMetallica - cimbalmonKáosz KözpontMagnificoINXSTatjana SznyezsinaBalkan FanatikKerekes BandPink Floyd - The Endless RiverDalszöveg fordítások▶Legjobb hangok▶Roger Waters az Arénában!
IdőgépU2 - Mysterious waysAerosmith - Girls of SummerTrain - 50 módja annak, hogyan búcsuzzunk elAC/DCTrain - Hey, Soul SisterSimple Minds - Belfast ChildTrain - Angel in Blue JeansQueen - Friends will be friendsGuns N' Roses - Sweet child o' mineDepeche Mode - Policy of TruthGenesis - Land of ConfusionLoituma - Levans polkkaWhile My Guitar Gently WeepsAerosmith - Walk this wayRolling Stones - Love is strongKygo - Here for You ft. Ella HendersonMary Jane's Last Dance - Tom PettyPhil Collins - Don't Lose My NumberJon Bon Jovi - Blaze of Glory
A legjobb hangok - első részA legjobb hangok - másfeledik részA legjobb hangok – második részA legjobb hangok – harmadik rész
30 for 30GravityA szélhámosAz igazi spoyler - AvatarSajbu! Sajbu!Szelídek és PatkányokHazafutás & SzupercellaA holnap határaA Jó, a Rossz és a CsúfAz élet ízeiUtánérzések: Last Vegas & A holnap határaA tavasz tizenhét pillanataEgy igazi sci-fi: Csillagok közöttA Harag (Fury) és a SztálingrádJupiter felemelkedése & Ex_MachinaVadon és MentőexpedícióRejtélyes XX. századSpectreÉbredő erőKész katasztrófa és VakációÉrkezés
GALAKTIKAA kilences kocsiMoszkva 2042Utazás TralalábaVagdalthús Hadművelet▶Fecskék és FruskákIsaac Asimov: A halhatatlanság halála; Nemezis; Az istenek is...
Babérkoszorú